Avsnitt 55 ur Politik på Gott och Ont
UNT SKREV, för flera år sedan, på
ledarplats, bland annat: ”Trots avsevärda ansträngningar att komma tillrätta
med kostnadskrisen inom den svenska sjukvården räcker det inte. Över
vårdsverige vilar en ransonerande hand, en hand som sorterar och ställer i kö,
en hand som styr och ställer utan att några påtagliga förbättringar sker. I
själva verket läcker sjukvården resurser trots att vi satsar miljarder.” Jag
kunde, som ofta, inte låta bli att reagera.
Betonas måste att den tekniska
utvecklingen möjliggjort botande av fler personer och till högre kostnader. Men
det som UNT - ledaren berör bara i förbigående, men som är en huvudfråga, är
hur beslut fattas och hur styrningen är organiserad.
Efter ett och ett halvt år som
landstingsledamot är jag, trots nio års erfarenhet som kommunalråd och fyra år
i riksdagen, förvånad över att rådande förhållanden sällan eller aldrig
ifrågasätts. Från näringslivet har offentlig sektor hämtat inspiration till att
införa vad man kallar beställar - utförarorganisation. Beställning betyder i
offentlig sektor att utforma politiken och utföra är således att producera
service. Men man envisas med att ha en stark politisk styrning av även
utförandet. Resultatet blir självklart konflikter och en lek med skattebetalarnas
pengar. Avskräckande exempel är Uppsala läns landsting (där det är fråga om att
ge uppdrag och att producera) och Uppsala kommun.
Det naturliga vore att i även
offentlig verksamhet göra det möjligt att inrätta professionella styrelser för
styrning av produktionen.
Dagens politiker är dock
oförmögna att fatta de nödvändiga besluten. Tyvärr ser jag inga tecken på att
morgondagens politiker kommer att vara mer ifrågasättande.
Aktuellt exempel från
landstinget är frågan om hur de regionala frågorna ska hanteras. Inför 2003
inrättades under landstingsfullmäktige ett regionalt utskott med uppgift att
bevaka de regionala och omvärldsfrågorna för landstinget. Lite senare tillkom C
- Framåt, ett regionalt samverkansorgan med de sju kommunerna och landstinget som
medlemmar. Bland uppgifterna är de regionala frågorna centrala. Sedan tio år
tillbaka finns mälardalsrådet, en förening med sex län och ett stort antal
kommuner som medlemmar. Regionala frågor hanteras dessutom av de sju kommunerna
var för sig. När jag nu föreslagit att
regionala utskottet ska läggas ner har övriga i utskottet motsatt sig detta.
Jag kunde inte fortsätta att uppbära arvode för ett uppdrag, som jag upplevde
som meningslöst och avgick därför. Två år senare lades det ner.
De stora och omfattande
organisationsförändringar som tillgrips när vi håller på att tappa greppet
leder förvisso till förändring men inte förbättring. Vi tycks sakna förmågan
att ändra på det som inte fungerar och samtidigt behålla det som fungerar väl.
Debatten om landstingen handlar
i dag om dess vara eller inte vara. Jag skulle emellertid välkomna en debatt
med andra utgångspunkter. Dessa kunde vara: 1. att upphöra med verksamhet som
redan sköts av andra, 2. att överföra allt utom sjukvård, förebyggande
hälsovård och tandvård till det regionala samverkansorganet i länet och
kommunerna, 3. att avskaffa alla politiska organ utom landstingsfullmäktige och
landstingsstyrelsen 4. att välja en
driftform för Akademiska sjukhuset som gör det möjligt att tillsätta
professionell styrelse men med landstinget som huvudman och 5. att på olika
sätt utveckla medborgarinflytandet. Medborgaren får inte längre ses som endast
brukare och finansiär. Medborgargrupper i länets olika delar kan t.ex. ges
möjlighet till regelbundet samråd med oss politiker.
Jag frågar mig vad det är som
hindrar oss från att ifrågasätta.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida