Vi har ett järnvägssystem, som har stora brister. Inför innevarande vinter utlövades en väl fungerande järnvägstrafik. Kanske handlar det om ett krångligt system med ineffektiv organisatio. Därför är det bra att man nu vill se över organisationen. Någon enighet mellan partierna om behovet av översyn finns dock inte.
Trafikutskottet
vill att regeringen utreder järnvägssystemets organisation. Regeringspartierna anser att en ny ekonomisk modell för planering av infrastrukturen är tillräcklig åtgärd. En lekmans fråga är om det ena utesluter det andra.
"Ett enigt trafikutskott föreslår att riksdagen ger regeringen i
uppdrag att göra en utförlig utredning av järnvägssystemets organisation.
Utskottet föreslår också tillkännagivanden om nej till höjda banavgifter,
tydligare principer för medfinansiering av infrastruktur och gruvnäringens
transportbehov. Regeringspartierna reserverar sig när det gäller banavgifterna
och medfinansieringen.
Utskottet gjorde sina ställningstaganden i samband med att man sa ja till
regeringens förslag om ekonomisk ram för den statliga transportinfrastrukturen
för perioden 2014–2025. Totalt rör det sig om 522 miljarder kronor. Utskottet
behandlade också tre skrivelser om transportinfrastruktur som regeringen har
lämnat utifrån granskningar som Riksrevisionen gjort och en skrivelse om
utförande av drift och underhåll. Utskottet tog även ställning till motioner
från allmänna motionstiden 2012.
Järnvägssystemets organisation behöver utredasEtt väl
fungerande järnvägssystem med hög kvalitet och punktlighet är en förutsättning
för att järnvägen ska bli ett attraktivare transportalternativ. Utskottet
konstaterar att det svenska järnvägssystemet i alla delar inte lever upp till
detta i dag. Utskottet är även oroat över de många olyckor som skett i samband
med arbete på järnvägen. Man anser att det kan finnas anledning att se över
uppdelningen och konkurrensutsättningen av järnvägssystemet. Utskottet föreslår
att riksdagen ger regeringen i uppdrag att grundligt utreda järnvägssystemets
organisation och överväga hur järnvägssystemet bör organiseras på bästa sätt för
att möta framtidens krav. Utvärderingen bör påbörjas så snart som möjligt och
beakta pågående och planerade utredningar och utvärderingar. Utskottets förslag
innebär att man säger ja till motionsförslag från S, MP och V. Utskottet är
enigt i frågan.
Nej till höjda banavgifterUtskottet föreslår också ett
tillkännagivande om att banavgifterna inte bör höjas under den kommande
planeringsperioden. Regeringen har aviserat att man vill höja banavgifterna
successivt för att finansiera driften och underhållet av
järnvägsinfrastrukturen. Utskottet menar att detta skulle göra järnvägen mindre
konkurrenskraftig jämfört med andra transportmedel. Utskottet anser inte heller
att järnvägsnätet är i sådant skick att en höjning av avgifterna kan motiveras.
Så länge järnvägen inte lever upp till rimliga krav på punktlighet och robusthet
ska underhållet även finansieras genom anslag. Därmed säger utskottet ja till
motionsförslag från S och V. Bakom förslaget står en utskottsmajoritet som
består av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och
Vänsterpartiet.
Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna reserverar sig
mot förslaget. Man hänvisar bland annat till att riksdagen sedan tidigare ställt
sig bakom regeringens planer på att successivt höja banavgifterna. M, FP, C och
KD menar också att de ökade intäkterna är ett viktigt tillskott till
finansieringen när det gäller att höja kvaliteten på
järnvägsinfrastrukturen.
Utskottet efterlyser tydliga principer för
medfinansieringRegeringen har tidigare gett trafikverken i uppdrag
att systematiskt söka medfinansiering till statlig infrastruktur, till exempel
från kommuner och företag. Riksrevisionen är kritisk till regeringens
medfinansieringspolitik, som enligt Riksrevisionen har varit otydligt och lett
till att medfinansierade projekt kan ha fått förtur framför andra, mer lönsamma
projekt. Utskottet anser inte att detta är acceptabelt. Utskottet föreslår att
riksdagen i ett tillkännagivande uppmanar regeringen att utarbeta tydliga
principer för medfinansieringspolitiken för att komma till rätta med bristerna.
Förslaget bygger på motioner från S, MP, SD och V. Bakom förslaget står S, MP,
SD och V.
M, FP, C och KD reserverar sig mot förslaget eftersom man anser att
regeringen redan har presenterat tillräckliga åtgärder för att åtgärda de
brister som Riksrevisionen påpekar. Partierna hänvisar bland annat till en ny
modell för ekonomisk planering av infrastrukturen som ska göra prioriteringen
mellan olika åtgärder tydligare.
Tillkännagivande om gruvnäringens
transportbehovUtskottet konstaterar att den svenska gruvnäringen
för närvarande upplever en stark tillväxt som inte får hämmas av en bristfällig
infrastruktur. En stor del av transporten sker nu med lastbil, vilket inte är en
bra lösning. När Kaunisvaara järnmalmsgruva i Pajala kommun är fullt utbyggd
kommer den att vara en av Europas största gruvor. Utskottet lyfter också
Malmbanans och Bergslagsbanans betydelse för gruvnäringen. Ett enigt utskott
föreslår ett tillkännagivande där riksdagen uppmanar regeringen att i sin
åtgärdsplanering prioritera satsningar för att främja gruvnäringens
transportbehov och att utöver den aviserade upprustningen av vägen mellan Pajala
och Svappavaara skyndsamt utreda en järnvägsförbindelse mellan Kaunisvaara och
Svappavaara. Förslaget bygger på motioner från S, MP, SD och V."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar