Mer från riksda´n
Svenska redare ska kunna få tillstånd för
beväpnad bevakning ombord på fartyg som riskerar att utsättas för piratangrepp.
Syftet är att göra det möjligt att skydda fartyget, besättningen, passagerarna
och lasten mot angrepp av utomstående personer. Tillståndet innebär att
säkerhetspersonalen har rätt att inneha vissa slag av skjutvapen och ammunition
ombord. Förslaget är i linje med rekommendationerna från Internationella
sjöfartsorganisationen, IMO.
Sjöröveriet har ökat under det senaste
decenniet, från att tidigare ha utgjort ett relativt begränsat problem. Det
finns dock inte något känt exempel på att pirater har lyckats ta sig ombord på
ett fartyg som haft beväpnad säkerhetspersonal. Riksdagen betonar samtidigt att
det är viktigt att undvika att beväpnade säkerhetsstyrkor leder till en
upptrappning av våldet vid ett eventuellt piratangrepp
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna
motionstiden 2012 om järnvägar och kollektivtrafik. Skälet är bland annat att
det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp. Riksdagen pekar bland
annat på att det inom Regeringskansliet pågår beredning med att tillsätta en
utredning om järnvägssystemets organisation.
Motionerna handlar om samhällsuppdrag och
ekonomiska mål för SJ, järnvägstrafikens reglering, europeisk
järnvägssamordning, ansvar för järnvägsstationer och resenärsfrågor. Andra
motioner handlar om upprivning av kollektivtrafiklagen, utvärdering av
kollektivtrafiklagen, pris och kvalitet i kollektivtrafiken, nya
kollektivtrafiksystem, färdtjänst och tillgänglig kollektivtrafik för personer
med funktionsnedsättning, Arlandabanan och Gotlandstrafiken.
Riksdagen anser att EU:s nya regler om
svavelutsläpp från fartyg bör införas på ett sätt som blir så kostnadseffektivt
som möjligt för sjöfarten och exportföretagen. Regeringen bör därför främja
bränslen med låg svavelhalt som flytande naturgas och kostnadseffektiva metoder
för avgasrening för fartyg. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till
regeringen om detta.
EU-kommissionen har tidigare lämnat ett förslag
om att fartygsbränsle som används i Nordsjön och Östersjön från och med 2015 ska
få ha en svavelhalt på högst 0,1 viktprocent. Inom resten av EU ska gränsen vara
3,5 viktprocent. I ett senare skede ska den tillåtna svavelhalten sänkas till
0,5 viktprocent inom hela EU. Riksdagen ser en risk för att olika regler i olika
delar av EU kan öka kostnaderna och göra det svårare för svenska rederier och
svensk exportindustri att konkurrera med andra länder. Tillkännagivandet grundar
sig på en S-motion. Riksdagen sa nej övriga motioner om sjöfartsfrågor från
allmänna motionstiden 2012.
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om nya
regler för sjöfartsskyddet. Transportstyrelsen ska kunna erkänna vissa
organisationer som så kallade sjöfartsskyddsorganisationer och överlåta vissa
tillsynsuppgifter till dem. Svenska rederier ska själva kunna välja vem som ska
sköta tillsynen hos dem, vilket kan göra att tillsynskostnader minskar. De nya
reglerna ska gälla från den 1 juli 2013.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida