onsdag 5 februari 2014

Lokala fredspris, bra initiativ

Det är bra att Uppsala kommun uppmärksammar fredsfrågorna genom att dela ut ett fredspris. Jag hade i går anledning att berätta hur jag engagerat mig i fredsfrågorna. Då fick jag reaktionen att jag borde berätta för fredsprisjuryn i Uppsala. Det kommer jag inte att göra. Dock kan ni, högst hundra personer, som läser min blogg få veta hur man kan engagera sig. Fredsfrågorna ses för många som frågor, som FN och andra organ ska ägna sig åt. Det är dock en felsyn. Spridning av fredstankar och en ickevåldskultur måste vi se som ett ansvar för var och en. Det är Din och min insats som kan göra skillnad. Jag har gjort lite grand och avser att fortsätta. Deltog i demonstration mot, appellmöte om och skrev insändare om fängslandet av Dawit Isaak. Kritiserade starkt våra partiledares uppbackning av USA: s angrepp på Irak Varit aktiv styrelseledamot i Peace Quest International Var med vid bildandet av Fredsmuséet i Uppsala Skrivit artiklar med krav på större tydlighet i fredsambitionerna inom politiken Bloggar då och då om ledande politikers bristande intresse för fredsfrågorna

Inga kommentarer: