Funderingar kring stadens miljöproblem
En storstad är en ort med tät och hög bebyggelse, intensiv och tät
trafik, buller och oren luft. Olägenheter som vi får acceptera om
vi vill njuta av de fördelar en storstad ger. Ja, så här
ser
det ut på många håll i världen och tycks vara något många ser
som självklarheter. Jag gör inte det. När Uppsala nu är på väg
att bli en storstad måste vi och kan vi ta vara på de fördelar
storstaden
kan ge och samtidigt undvika de stora miljöproblem som
präglar de flesta storstäder.
I
första h Oftast handlar dessa om luften, bullret och avfallet. Men de
handlar om även friskvård och rekreation. Mindre av läsk och
sötsaker i skolor, förändrade kostvanor och utökat idrottande,
motionerande och prioritering av skolidrotten är också viktiga
faktorer för livskvalitet och hälsa.
Hållbar
vård och rehabilitering liksom förebyggande folkhälsovård uppnås
om människor får vistas i levande natur. Förtätning kan och bör
förenas med trädplantering längs gator och på torg samt tillgång
till parker inom gångavstånd. Detta ger världens gigastäder bevis
för. ÖP för Uppsala måste ge frihet att välja mellan ett
sunt storstadsliv och naturnära bosättning.
Luften
i centrala Uppsala är mer oren än vad lagen föreskriver. Lappa och lagametoden är inte tillräcklig.
Helt nya lösningar måste sökas. Kommunen kan göra mer för att föregå
med gott exempel och använda en egen fordonspark med bästa möjliga
teknik och man måste agera mer för att bensinstationerna skaffar
sig alternativa bränsledepåer. Miljöcertifierade personbilar
skall kunna parkera gratis. Beslut har redan fattats av
kommunfullmäktige, men var finns skyltarna? Varför informeras inte
om beslutet?
Kungsgatan
är inte dimensionerad som en genomfartsgata. Men vad är
alternativet? Det nya kommande resecentret i Uppsala centrum och den
nya kommande trafikplanen ger möjlighet till nytänkande. Det skall
vara lätt att snabbt komma från kommunens alla kanter till city för
ev. vidarefordran till arbetsplatser utanför kommunen. Ett bra
cykelnät kan bli ännu bättre genom att fler cykelleder dras. Park
and Rideförsöket försvann utan att ansträngningar gjordes för
att hitta förklaringar till att systemet utnyttjades mindre än
förväntat. Placera parkeringsplatserna på mer strategiska områden
än tidigare och gör om försöket och benämn på svenska, Parkera
och Åk. Den centrala stadens dåliga luft blir bättre och
konkurrensen om de fåtaliga parkeringsplatserna blir mindre. För
detta krävs att kollektivtrafiken i övrigt blir mer attraktiv för
kommunens resenärer. Den gör det om prisnivån är måttlig och
turtätheten hög.
Kommunen
skall gå i bräschen för användning av alternativa energikällor. Byggandet i kommunen måste koncentreras till befintliga orter där fjärrvärme redan finns
eller kommer att anläggas.
Stadens
brus kan vi inte undgå; det är en del av stadens liv. Men för
många utgör bullret ett onödigt lidande. Självklart skall nya
byggnader alltid byggas så att tysta sidor för sovrum säkerställs.
Buller kommer dock inte bara från trafiken utan även från källor
som människorna själva kan styra över. Stora förskolegrupper
finns fortfarande och hög musik spelas på många inneställen.
Större kraft måste läggas på förebyggande åtgärder, men även
på information i syfte att öka medvetenheten hos främst unga
människor. Tidigare fanns antirökupplysning i skolorna, nu behövs
antibullerupplysning.
Självfallet
skall nya trafikleder och järnvägsleder ha tillfredsställande
bullervallar eller plank.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida