tisdag 30 december 2014

UNT 30 december 2014

Huvudnyheten är att Uppsala arena kanske inte blir av som tänkt. Orsaken är att arten salamander, ett groddjur, har ett av sina få habitat i området och därmed hotas av byggnation.
Det finns ytterligare ett hinder för bygget, nämligen flygets synpunkter på flygsäkerheten. För det sistnämnda torde det inte vara svårt att få förståelse hos medborgarna. Däremot krävs folkbildning för att få oss att förstå hänsynen till salamandern. Ett arenabygge kan medföra att salamandern dör ut. Och?, säger många. Grunden är att allting i naturen hänger samman och att vi inte kan ta oss rätten att göra ingrepp i den ordningen. Det är här folkbildningen kommer in.

Miljardärerna kan vara bra för Sverige är rubriken på en av ledarna. Politiken måste se till att miljardärerna får efterföljare. Antalet miljardärer i Sverige är 147. "Ingen ifrågasätter nog heller om nummer 142 på listan är värd sina pengar, där finns nämligen fotbollsikonen Zlatan Ibrahimovic." Ledaren missar här en väsentlig skillnad. Om Rausing, Persson, Kamprad och Axelsson Johnson talar vi gärna i termer av att så mycket pengar som dom har är en följd av omoral, medan vi talar om Zlatan med beundran. Varför?

Stort borgerligt missnöje, redovisar några kritiska röster mot, den så kallade, Decemberöverenskommelsen. Det är nästan uteslutande moderater, som är kritiska Anna Kinberg Batra har uppenbarligen ett problem internt.Det borde dock även övriga allianspartiledare ha. Jag har dock inte sett att någon folkpartist haft invändningar. Jag försöker finna förklaringar, men lyckas inte. Ty, jag vill inte tro att det handlar om försiktighet, på grund av risken att äventyra sin karriär. Man ska inte ifrågasätta sin partiledning.
Jag tänker tankenatt jag som riksdagsledamot på förhand är förhindrad att rösta i ett par stora frågor. Jag är tvungen att lägga ner min röst. Hur kan man träffa en sådan överenskommelse?

Inga kommentarer: