lördag 25 augusti 2012

Presidentvalet angår oss

Jag kan naturligtvis inte göra en korrekt jämförelse mellan de två presidentkandidaterna i USA. Men jag tillåter mig att låta känslan ge sitt uttryck. Hur i all sin dar kan en kandidat som Mitt Romney stödjas av över fyrtio procent av de amerikanska väljarna. I ett land där många miljoner människor lever på en oanständigt låg nivå vill en presidentkandidat avskaffa en nyligen beslutad sjukvårdsreform. I ett land där solidariteten i form av gemensamt ansvarstagande i form av skatter är mycket undanskymd är ett vallöfte att sänka skatterna; mest för de rika. Kanske förtjänar amerikanarna inte bättre än att få Mitt Romney som president. Dock angår valet även oss. Det har betydelse vilken väg USA väljer, inte minst med tanke på att en del svenska politiker vill ingå närmare allians med USA än i dag, i försvars- och krigsaktiviteter. Hur kan vi delta i det amerikanska presidentvalet? Om vi alla börjar twittra och blogga till förmån för Barack Obama kanske det ger eko ända till andra sidan av Atlanten

Inga kommentarer: