Kommunens organisation och beslutsformer är ständigt föremål för
diskussion och översyn. Så ska det vara om det handlar om anpassning till
förändringar i omvärlden.
Mitt intryck är emellertid att de många
organisationsförändringarna är en konsekvens av att den förra inte blev bra,
vilket i sin tur torde bero på att kommunens politiker inte gjort klart för sig
vad politisk styrning ska innebära.
Jag skulle vilja se tre principiella
ställningstaganden: Minska antalet ansvarsnivåer i tjänstemannaorganisationen,
tydliggör vad som är politik och uppmana de anställda till att uttrycka sina
synpunkter och att föreslå förändringar.
Politikerna ska inte forma
tjänstemannaorganisationen, men ge uppdrag till förändringar när den inte är det
effektiva verktyg den ska vara för att genomföra politiken. Beställare och
utförare måste i en politiskt styrd organisation innebära att man tydliggör
skillnaden mellan politik och profession.
För närvarande finns två slags
politiker, utförarpolitiker respektive beställarpolitiker. En sådan ordning går
aldrig att göra begriplig. Det är i beställarorganisationen politiken utformas
medan utförandet är professionens arena.
Ett annat sätt att
se innebär att de ekonomiska målen, kvalitetsmålen och kvantitetsmålen ska
likställas i uppföljningen. Först då blir ett system med målstyrning
meningsfullt.
--------------------------------------------------------------------------------
©
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller
annan kopiering
förbjuden.
--------------------------------------------------------------------------------
Artikel
53 av 55
Publiceringsdatum: Tisdag 070123 Avdelning: INSÄNDARE Sida: A05
Författare: HARALD NORDLUND (FP)
Tänk att det finns kurser i
bemötande
FOLKVETT. Jag deltog i fredags i en utbildning anordnad av
Uppsala kommun. Ämnet var bemötande. Behöver vi verkligen gå utbildning i hur vi
ska bete oss mot varandra på ett bra sätt? Och vad är ett bra bemötande?
Jag tror att vi alla behöver påminnas om vilken betydelse ett bra
bemötande har. För mig som politiker och ombud för andra, är ett bra bemötande
en huvuduppgift och en förutsättning för en bra dialog. För patienter inom
sjukvården ger ett bra bemötande ett bättre inflytande och ett snabbare
tillfrisknande. Bra bemötande i alla sammanhang gör oss gladare.
På väg
från utbildningen fick jag en bra illustration. Jag klev på buss nummer 8. Jag
möttes av en chaufför, som vände sig mot oss passagerare med ett leende och
sade: Välkommen!
Så nog har ett bra bemötande betydelse.
Harald
Nordlund (fp)
ordf. i landstingets patientnämnd
--------------------------------------------------------------------------------
©
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller
annan kopiering
förbjuden.
--------------------------------------------------------------------------------
Artikel
54 av 55
Publiceringsdatum: Tisdag 070213 Avdelning: INSÄNDARE Sida: A05
Författare: HARALD NORDLUND
Liberaler bör kräva USA ut ur
Irak
POLITIK. Liberaler gick i spetsen i kampen för rösträtten. Andra
utmaningar man antagit är till exempel kamp mot ett föråldrat samhälle, som är
byggt på privilegier för ett fåtal människor, kamp för fred, icke-våld,
demokrati och parlamentarism, för kvinnans jämställdhet och för socialt
ansvarstagande.
Det känns dystert när en socialliberal ledning
applåderar USA:s angrepp på Irak. Det är dystert att tvingas konstatera att
svenska partiledare är tysta inför upptrappning av dödandet. Och nu har en
riksdagsledamot i ett tal försvarat USA:s invasion av Irak och tyckt att USA
borde gå in i Iran. I kommentarer efteråt har han mildrat uttalandet. Kvar står
dock att denne liberal försvarar våldet som metod för konfliktlösning och
försvarar en olaglig krigshandling.
Det är tråkigt att den liberala
rörelsen med sitt ärorika förflutna har företrädare, som inte bara avstår från
att ta avstånd från, utan rent av stödjer våldshandlingar. Vi är många
socialliberaler med en annan syn.
Harald Nordlund socialliberal
--------------------------------------------------------------------------------
©
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller
annan kopiering
förbjuden.
--------------------------------------------------------------------------------
Artikel
55 av 55
Publiceringsdatum: Tisdag 070410 Avdelning: DEBATT Sida: A04
Klassificering: HÄLSA SJUKVÅRD POLITIK
Författare: HARALD
NORDLUND
Förbättra patienters säkerhet
vård. Så länge var
tionde patient som vårdas på sjukhus skadas kan vi inte vara nöjda. Bättre
kommunikation mellan politiker och profession behövs, skriver Harald Nordlund.
Patientombudsmannen i Uppsala län behandlade totalt 1157 ärenden under
förra året.
Dessa fördelades på vård- och behandlingsfrågor med 526, på
bemötandefrågor med 151, på organisation, regler och resurser med 460 och på
övrigt med 20.
Gjorda studier på nationell nivå visar att omkring
hälften av skadehändelserna i vården hade varit möjliga att förhindra. Fel, som
begås i vården beror mer på systemfel än brister i enskilda personers agerande,
visar andra undersökningar.
Till systemfelen hör till exempel
bristfälliga rutiner och bristande kunskaper om de föreskrifter, som styr
verksamheten. Ett förebyggande arbete måste ta sikte på, i första hand, att
ständigt söka öka kunskaperna om de risker som finns och därigenom undvika
onödiga skador.
uppmärksammas alltmer vilket tar sig uttryck i bland
annat att oönskade händelser anmäls allt oftare och att patienter ställer större
krav på bra bemötande. Som ordförande i patientnämnden i Uppsala län ser jag
positivt på den utvecklingen. Brister ska framföras till vårdverksamheterna.
Målet ska vara att alla patienter ska uppleva säkerhet i vården.
Patientperspektivet ska vara vägledande och är det i de flesta fall.
Vid
nämndens sammanträden redovisas och diskuteras avidentifierade patientärenden.
Patientsäkerhetsfrågor uppmärksammas då ofta och har i flera fall lett till
skrivelser till olika verksamhetschefer, till exempel gällande information och
tillgänglighetsfrågor.
Vid de informationsmöten som sker i de olika
verksamheterna framförs även där patientsäkerhetsfrågor.
anordnar ett
stort antal informationsbesök i olika verksamheter, vid vilka ärenden som rör
den verksamheten diskuteras. I varje enskilt ärende sker oftast en återföring
till vården efter överenskommelse med patienten. En särskild anställd hos
patientombudsmannen för att arbeta med patientsäkerhet kan vara ett viktigt
steg.
Så länge var tionde patient som vårdas på sjukhus skadas kan vi
inte vara nöjda. I vårt missnöje är det viktigt att vi har klart för oss att
bristerna inte beror på dålig eller slarvig personal utan snarare finns trots
duktig och ansvarskännande personal.
För att komma åt problemen är det i
första hand fråga om att ständigt förbättra kommunikationen, dels den som
handlar om återföring av patienters upplevelser, dels kommunikationen mellan
profession och förtroendevalda. Alltför ofta tror vi politiker oss veta bättre
än professionen, alltför ofta finns en konkurrenssituation. Detta är
destruktivt. Vi måste inse den enkla sanningen att vi politiska beslutsfattare
varken kan eller ska ge oss in på professionens plan lika lite som professionen
kan eller ska ge sig in de politiska övervägandena. Vi ska samverka för att de
politiska besluten ska bli så bra som möjligt och för att de politiska besluten
ska bli tydliga för professionen.
som visar tydligt att
sjukvårdspersonalen i hög grad är medveten om riskerna i verksamheterna men att
arbetssituationen är så svår att förutsättningarna för att göra ett säkert
arbete saknas.
Man hinner till exempel inte följa föreskrifter, hinner
inte dubbelkolla röntgenbilder, ett stort antal patienter innebär mindre tid för
eftertanke, ofullständig dokumentation, kort sagt alltför mycket av stress,
trötthet och högt tempo.
Detta kan ibland vara ett problem, som handlar
om att resurstilldelningen är inte tillräcklig, men det kan alternativt vara ett
organisatoriskt problem. I båda fallen är det ett politiskt problem som måste
lösas i samverkan.
här inriktningen på en socialliberal politik för
förbättrad patientsäkerhet påverkas denna av även våra strävanden att förbättra
tillgängligheten, att effektivisera den politiska styrningen, att åstadkomma
uppföljning med öppna kvalitetsredovisningar och att öka de förebyggande
insatserna. Till detta kommer de viktiga bemötandefrågorna. Jag har deltagit i
en värdefull och tankeväckande utbildning. Fler bemötandeutbildningar bidrar
till att stärka den så kallade brukarmakten.
Harald Nordlund (fp)
ordförande i patientnämnden i landstinget i Uppsala län
"Vi
måste inse den enkla sanningen att vi politiska beslutsfattare varken kan eller
ska ge oss in på professionens plan."
Bildtext: Tydligare
rollfördelning. Politiker tror sig tyvärr ofta veta bättre än läkare och andra
professionella, skriver Harald Nordlund.
--------------------------------------------------------------------------------
©
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller
annan kopiering förbjuden.
Visa i omvänd
datumordning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar