torsdag 27 april 2017

DAGENS REFLEKTION 27 april: ena dagen allt ljus, nästa mest mörker

Härom da'n läste jag debattartikel skriven av socialdemokratiskt regionråd. Nu utvecklas allt på ett positivt sätt, var budskapet. I dag läser jag artikel skriven av vänsterpartistiskt regionråd (finns totalt elva regionråd), i vilken beskrivs en bedrövlig personalpolitik från majoriteten.
Så här är det ju. Antingen har man olika bilder eller beskriver man olika delar av verkligheten beroende på vad som gynnar egna partiet mest.
Om detta kan man säga att det är upp till oss läsare att göra bedömningen och att dra slutsatser.

Den slutsats jag, i första hand, drar är att jag ogillar den debatt som har argument, som är antingen svarta eller vita. Ty, så är väl ingen del av verkligheten. Om region Uppsala vet vi, till exempel, att väntetiderna vid Akuten är oacceptabelt långa, vi vet att köerna till vissa operationer medför onödigt lidande och för tidiga dödsfall. Vi vet också att den politiska styrningen uppvisar stora brister.
Vår kunskap omfattar även fakta om hög kvalitet på vården i regionen och om nyttan av framstående forskning.

Tänk vilken uppskattning den politiker skulle röna, som skrev en artikel om vad man anser inte är tillfyllest och hur man arbetar med problemen (jag skriver inte utmaningar, enär ordet används oftast för att dölja att man är osäker på hur problemet ser ut och att man inte har en aning om hur det kan lösas). Detta blandat med beskrivning av vad vi medborgare har anledning att vara stolta över.  Tänk om en ledande politiker vågade i skrift medge att "vi lyckas för närvarande inte med den politiska styrningen".

Till Salu
Domkraft
Barnstol i trä
Isoleringspapp Vesta PRO
Skridskor storlek 40

Köpes
Videobandspelare
Diaprojektor

Erbjuder
Föredrag ompatientsäkerhet
Föredrag om politisk styrning
Upprättande av skrivelser

Språket
Bra att kunna skilja på var och vart
"Jag vill va mä". Varifrån kommer alla dumheter?

Inga kommentarer: