söndag 15 april 2012

Hur utnyttjar vi konsumentmakten?

Hur utnyttjar vi konsumentmakten? Finns konsumentmakt? Varje gång jag står i duschen påminns jag. Jag påminns om att jag är manipulerad. Det är nämligen nästan omöjligt att dosera lagom med duschtvål och schampo. Flaskorna är så utformade att vi ska överkonsumera.
Jag slutade använda det schampo, som jag trivdes med, slutade på grund av att man bytte förpackning från en som var möjlig att dosera lagom från, till en som gav ifrån sig antingen ingenting eller på tok för mycket. Men bytet gav ingen Respons. Och så ser jag att det är omöjligt att hitta en ett schampo med en förpackning från vilken jags jälv kan bestämma mängden. Jag har att välja mellan att alltid duscha utan tvål och schampo och att överkonsumera rengöringsmedel.
Alltså, ingen konsumentmakt.

Inga kommentarer: