Patientsäkerhet är en politisk fråga
Man
talar allt mer om vikten av att komma åt orsakerna till vårdskador och att
förhindra att sådana uppstår. Men toleransen är fortfarande för stor. Andra
högriskverksamheter har en lägre toleransnivå än man har inom sjukvården.
Med
patientsäkerhet menas i korthet skydd mot vårdskada. Det mest allvarliga med
brister i patientsäkerhet är det lidande bristerna medför. Bristerna handlar
emellertid om även ekonomi. Vårdskadorna beräknas orsaka kostnader på över fem
och en halv miljarder kronor per år. Ett annat mått är att av vårdbudgetens
kostnader utgör kostnaderna för vårdskadorna 20 procent.
Nästan
alla av de största händelserna i en människas liv sker i kontakt med vården.
Hur vi tar hand om våra äldre, hur vi kan få kontakt med vården,
omhändertagandet i vårdsituationer och hur vi upplever likställigheten, kort
sagt hur trygga vi känner oss, präglar vår uppfattning om kvaliteten i vår
välfärd.
Det
är lag på att kvaliteten i verksamheten inom hälso- och sjukvården respektive
tandvården systematiskt och fortlöpande skall utvecklas och säkras. Det är
också lagkrav på att ledningen av hälso- och sjukvård skall vara organiserad så
att den tillgodoser hög patientsäkerhet och god kvalitet och också främjar
kostnadseffektivitet. Vårdgivarna är också skyldiga att inrätta ledningssystem
för kvalitet och patientsäkerhet. Ett intressant konstaterande i lagen är att
kvalitetsarbetet ska vara väl förankrat bland alla medarbetare i organisationen.
Till
detta kommer att betoningen av och tydligheten i patienternas rättigheter har
förändrats. Patienten har, till exempel, rätt att få sitt hälsotillstånd
beskrivet på ett förståeligt sätt, få information om vilka metoder för
undersökning, vård och behandling som finns, få information om möjligheterna
att välja vårdgivare och få information om vad vårdgarantin innebär. Brister i
dom här avseendena torde alltså inte bero på avsaknad av lagstiftning.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida