Avsnitt 64 ur Politik på Gott och Ont
NÄR är man gammal? Varje
utredning och varje konferens kring äldrefrågorna försöker besvara den frågan.
Jag tycker inte frågan är intressant. Fortfarande år 2005 talar vi om
äldrefrågor utifrån ett sjukperspektiv. Även när vi själva ska utarbeta
politiskt program disponerar vi dessa efter sjuka, mindre sjuka och kan klara
sig själv.
Faktum är ju emellertid att de
flesta 80- åringar i dagens Sverige sköter sig själva.
Jag tycker äldrepolitiken ska
handla om äldre i arbetslivet, äldre i samhällslivet, äldre i vardagslivet,
äldres boende och vården av äldre. Vårdfrågorna är viktiga för oss alla men
vissa sjukdomar är åldersrelaterade. De viktigaste politiska utmaningarna
tycker jag ska handla om följande.
Många äldre vill vara aktiva i
arbetslivet.. Individen måste kunna påverka pensioneringsprocessen. Ge möjlighet
till flexibla arbetstider, ge möjlighet till kompetens- och löneutveckling
under hela yrkeslivet, utforma skatter och arbetsrätt så att arbetsgivarna
stimuleras att anställa redan pensionerade personer och anpassa
arbetsuppgifterna till den enskildes arbetsförmåga.
Varför har det blivit så att
förnyelse är liktydigt med föryngring? Partierna måste se till att fler äldre
ges politiska uppdrag. I statliga utredningar, kommittéer och
myndighetsstyrelser måste ingå fler personer över 65 år. Äldre personer ska
inte arbeta med endast frågor som gäller äldre personers förhållanden och de
politiska ungdomsförbunden måste börja intressera sig för äldrepolitiken
I vardagslivet kan med små medel stora förändringar
göras. Landstingen kan förbättra det förebyggande hälsoarbetet bland äldre
personer genom att integrera det i det generella folkhälsoarbetet och utveckla
samverkan med intresse- och frivilligorganisationerna.
Ett stort problem är rädslan för
att röra sig utomhus. Åtgärder för att skapa säker utomhusmiljö måste av både
mänskliga och hälsoskäl bli kraftfullare, liksom att situationen för äldre
brottsoffer måste uppmärksammas mer.
Andra utmaningar som rör
vardagslivet för äldre handlar om post- och teletjänster, tillgången till
handel, tillgängligheten till vardagstekniken och tillgängligheten i och
omkring bostaden.
Omkring 22 % av ungdomarna anser att äldre är
underrepresenterade i svensk politik medan 68 % av äldre har den
uppfattningen. Klart är att andelen pensionärer i olika valda församlingar är
mycket lägre än deras andel av valmanskåren.
Denna skillnad i fråga om hur
verkligheten uppfattas tillsammans med en negativ attityd till äldre människor
torde vara huvudförklaringar till äldres underrepresentation. Det finns tyvärr
tecken som tyder på att åldersgruppers skillnader i synen på äldre kan leda
till något man kan kalla generationsmotsättningar. En mängd åtgärder som för
samman åldersgrupperna i det politiska arbetet är nödvändiga. Ansvaret vilar
tungt på de politiska partierna
SVERIGE måste få en äldrepolitik
Men den politiska utmaningen handlar inte om enbart
pengar. Folkpartiet vill ändra perspektivet. Ge mer makt till individen. Låt
personen själv avgöra var den ska bo eller vem som ska svara för personens
hemtjänsttimmar. Att tilldela är inte socialliberalism. Att få själv bestämma
är socialliberalism. Valfriheten för egenmakt ger positiva effekter såsom att
en grogrund för alternativ skapas och att en stimulerande konkurrens mellan
utförare uppstår.
Kvalitetssäkring av vården är en viktig socialliberal
fråga. Det kan lämpligen åstadkommas med en omsorgsgaranti. Garantin innebär
att vårdgivaren är skyldig att betala tillbaka avgifter om den inte lever upp
till alla delar i garantin. Det kan handla om rätten till medicinsk kompetens,
rätten till hemtjänst och färdtjänst m.m.
Husläkarreformen har aldrig genomförts helt. I dag finns
en läkare på 2600 personer. Det är långt från det uppsatta målet på 1500
personer. Äldre måste få rätten att välja en geriatriker som fast läkarkontakt.
Inom de äldrevårdscentra som folkpartiet vill inrätta
måste finnas, förutom läkare och sjuksköterska även en speciell
demenssköterska. Hälsokontroller är viktiga för att upptäcka demens i tid och
minskar såväl lidande som kostnader.
Dessa av folkpartiet föreslagna, på kort sikt, angelägna
åtgärder måste kompletteras med en förenkling av service i hemmet. Sådan bör
erbjudas alla över viss ålder utan behovsprövning. Det hinder som finns i form
av momsregler bör med god vilja kunna undanröjas. En delreform, utan
ytterligare utredande, med skattelättnader för hushållstjänster är också en
fråga om vilja och mod.
Friskvårdens betydelse kan inte nog
understrykas. Betydelsen av närheten till natur i boendet och möjligheter
till vistelse i naturen får sällan tillräckligt genomslag i den fysiska
planeringen. Inte heller tycks finnas insikt om kulturens stimulerande
betydelse. Individens behov av att få skapa, med händer och i fantasin, är ett
näst intill primärt behov. Våldet i samhället verkar återhållande på äldres
benägenhet att ägna sig åt fysisk aktivitet. Det finns en utbredd rädsla för
att över huvud taget röra sig utanför sin bostad. Trygghetsskapande åtgärder
måste vara en del i äldrepolitiken.
För att på lång sikt lyckas med de stora utmaningar som
följer av en åldrande befolkning krävs emellertid radikalt förändrade
attityder. Sverige måste få en äldrepolitik.
Det finns i samhället, visar flera undersökningar, en
uppfattning om att äldre människors erfarenheter inte tas till vara, men också
att äldre människor inte ska ha mer politisk inflytande och makt. Den
ålderssegregering som präglar det svenska samhället måste brytas. Vi kan inte
klara resursfördelningen i samhället med en åldrande befolkning om vi
fortsätter att ställa åldersgrupper mot varandra. Även äldre människor kan
utvecklas som individer.
Dagens äldreomsorgspolitik, med stora brister, måste
ersättas av en äldrepolitik. Insatser för och av äldre människor måste bli en
självklar del av politiken inom alla samhällsområden.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida