Avsnitt 65 ur Politik på Gott och Ont
Så här sammanfattar jag min syn på
äldrepolitiken.
LÅT OSS avskaffa begreppet
äldreomsorg. I dagens språkbruk associeras äldre människor med improduktivitet
och behov av hjälp. Faktum är ju emellertid att de flesta 80- åringar i dagens
Sverige sköter sig själva.
Vi behöver en äldrepolitik. Den behövs för att
inlemma äldrepolitiken ur ett
livsloppsperspektiv i andra politikområden, så kallad mainstreaming.
Många äldre vill vara aktiva i
arbetslivet. Men då krävs att arbetsgivarnas och individens intressen kan
förenas. Individen måste kunna påverka pensioneringsprocessen. Ge möjlighet
till flexibla arbetstider, ge möjlighet till kompetens- och löneutveckling
under hela yrkeslivet, utforma skatter och arbetsrätt så att arbetsgivarna
stimuleras att anställa redan pensionerade personer och anpassa
arbetsuppgifterna till den enskildes arbetsförmåga.
Varför har det blivit så att
förnyelse är liktydigt med föryngring? Partierna måste se till att fler äldre
ges politiska uppdrag. I statliga utredningar, kommittéer och
myndighetsstyrelser måste ingå fler personer över 65 år. Äldre personer ska
inte arbeta med endast frågor som gäller äldre personers förhållanden och de
politiska ungdomsförbunden måste börja intressera sig för äldrepolitiken. På plakaten i kommande äldredemonstrationer
kommer att stå bland annat: Riv åldersbarriärerna och Lagstifta mot
diskriminering av äldre.
I vardagslivet kan med små medel
stora förändringar göras. Landstingen kan förbättra det förebyggande
hälsoarbetet bland äldre personer genom att integrera det i det generella
folkhälsoarbetet och utveckla samverkan med intresse- och
frivilligorganisationerna.
Ett stort problem är rädslan för
att röra sig utomhus. Åtgärder för att skapa säker utomhusmiljö måste av både
mänskliga och hälsoskäl bli kraftfullare, liksom att situationen för äldre
brottsoffer måste uppmärksammas mer.
Andra utmaningar som rör
vardagslivet för äldre handlar om post- och teletjänster, tillgången till
handel, tillgängligheten till vardagstekniken och tillgängligheten i och
omkring bostaden.
Rapporter om brister i vården
ger intrycket av ett system i sönderfall. Intrycket är falskt, men bristerna
som finns är emellertid oacceptabla. Visst krävs i ett flertal fall mer
resurser till vården men vissa pengar används på ett orationellt sätt. En stor
del av de medel som används för sjukskrivningar i avvaktan på sjukvårdsinsatser
bör användas inom vården för att minska kötiderna. Vårdgarantin ska avse inte
bara att vård ges inom en viss tid utan också att patienten ska kunna vända sig
till annan vårdgivare och den bör omfatta även viktig förebyggande behandling,
t.ex. rökavvänjning och barns svåra övervikt
Varje medborgare ska ha en
egenläkare i ett närsjukvårdssystem som ska vara nationellt. Under kommande
femårsperiod krävs, för att det ska bli ett väl fungerande system, 500-600 fler
egenläkare per år. Ska närsjukvårdsenheterna bli kraftfulla måste finnas både
läkare med allmänmedicinsk kompetens och olika specialister. Öppettiderna måste
vara generösa. Närsjukvården bör kunna klara, visar erfarenheter i andra länder,
90% av alla kontakter med sjukvården. Egenläkaren ska vara en lots i
sjukvårdssystemet och ska, i avvaktan på att äldrevårdscentraler inrättas,
också vara skyldig att tjänstgöra vissa timmar per månad i särskilda boenden
för äldre Geriatrisk kompetens är härvid nödvändig. Etableringsfrihet ska gälla
för egenläkarna och tillskapande av personaldrivna små enheter ska uppmuntras.
Mycket kan göras för att
förhindra att behov av vård uppstår. Betydelsen av att vistas i naturen,
stimulansen av olika former av kultur, effekter av förebyggande hembesök och
service i hemmet utan behovsprövning är
insikter som tycks saknas, men när de väcks kommer att höja livskvaliteten för
många.
Anhörigas roll i vården är
betydelsefull. Anhörigpeng måste införas och anhörigstödet förbättras.
Vårdpersonalens språkkunskaper
blir en allt viktigare fråga. Staten
måste ge stimulansbidrag till kommunerna för åtgärder som ger vården
erforderliga språkkunskaper.
Den politiska styrningen av
vården är, när den över huvud taget finns, otydlig. Nationella
kvalitetsindikatorer med öppna kvalitetsredovisningar är ett system som ger
medborgarna information om kvalitet och tillgänglighet. Tilltron i offentlig
verksamhet till organisatoriska förändringar som metod för problemlösning är obruten,
trots att erfarenheten visar att problemen oftast är strukturella och
politiska.
Kanske är det mest rationella att kommunerna
får ansvar för närsjukvården och tydligt är att formerna för den politiska
styrningen måste radikalt förändras.
Konkurrens inom specialistsjukvården är utvecklande; dock inte konkurrensen
mellan sjukvårdsregionerna. En statlig styrning med driftansvar på regionala
enheter kanske blir lösningen.
Visa tilltro till professionen,
begränsa och tydliggör den politiska rollen.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida