onsdag 6 februari 2013

Konstigt att inte fler olyckor sker.

Vi hör och läser dagligen om olyckor i trafiken. Visionen noll omkomna i trafiken blir nog aldrig mer än en vision. För mig framstår det som en gåta att inte fler olyckor inträffar. Jag har nyss kommit hem efter att ha kört tio mil på E4. Jag blev skrämd. Hets, korta avstånd till framförvarande och nästan aldrig användande av blinkrarna. Till det kommer hastigheter, som får min framfart i hastigheten 100 kilometer i timmen att se ut som gåfart. Visst är det så att påbud gäller i fråga om att blinka vid utfart från cirkulationsplats? Att inte blinka måste väl då ses som ett trafikbrott? Eller...? När polisbil följer efter superegoist borde väl en lampa tändas. Men inte.
Superegoismen dominerar även på vägarna. Poliskontroll har jag nog inte sett sedan jag bodde i Norrbotten för femtio år sedan. Nykterheten kontrollerades vid hemfärd från midsommarfirande. Polisen var framgångsrik.

Inga kommentarer: