fredag 27 juni 2014

Taxifuskarna

Tråkigt att sådant här ska behövas. Varför har detta fuskande ökat i omfattning?
Nu får vi hoppas att nedanstående åtgärder ger effekt. Risken är att fuskarna hittar nya vägar till olagligheter.
"Redovisningscentraler för taxi ska ge bättre skattekontroller (TU18)
Det blir en ny lag som innebär att den som har taxitillstånd måste överföra taxameteruppgifter till så kallade redovisningscentraler. Redovisningscentralerna måste i sin tur lämna ut uppgifterna till Skatteverket. Det ska krävas tillstånd för att få driva en redovisningscentral. Syftet är främst att underlätta för Skatteverket att göra skattekontroller.
Trafikutskottet har förberett riksdagens beslut. Utskottet konstaterar att redovisningscentralerna för taxi kommer att innebära att kontrollerna av taxibranschen kan göras på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Till skillnad från regeringen anser dock utskottet att överföringen av taxameteruppgifter ska ske trådlöst. Detta för att undvika manipulering av uppgifter och fusk vid inrapportering. Riksdagen säger ja till regeringens förslag med den ändringen.
Trafikutskottet anser också att alla taxibilar ska ha taxameter. Detta för att resenärerna inte ska bli lurade och för att taxiföretagen inte ska kunna låta bli att betala skatt. Möjligheten till taxameterundantag som finns i dag bör tas bort. Riksdagen riktade en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om detta"

1 kommentar:

argt fruntimmer sa...

Taxiupphandlingarna av kommun och landsting är i för stora delar.Därför försvinner taxibolag på små orter.De kan inte finnas kvar om de mister färdtjänst och eller skolskjuts.Då finns det ingen som kan skjutsa in dig till akuten på nätter och kvällar eller hem från en fest. Blir fler onyktra ute på vägarna.
Dessutom behöver du bara ha en växel för att vinna en upphandling, inga bilar.I stora delar av landet har 020 vunnit alla upphandlingar med bara en växel, gärna utomlands.
En arbetetslös kan få starta eget bidrag köper en bil. När bidraget försvinner måste han köra 11 timmar om dagen,sex dagar i veckan för att det ska gå runt.En däckfirma jag pratat med säger att de knappt har råd att laga punktering. Någon service på bilen är det inte tal om