onsdag 2 maj 2012

Patientsäkerhet, en ointressant fråga?

Åker om en stund till Eriksberg för att prata patientsäkerhet hos SPF. I västervik dök två journalister upp, så nu får jag väl rikta in mig på att konfronteras med Upsala Nya Tidning, Uppsalatidningen, Radio Uppland, TV4 Uppland....
Naturligtvis raljerar jag. I Uppsala förmår man se vad som är viktigt och vad som är oimtressant för medborgarna. Att diskutera sådana förhållanden som att 100 000 människor årligen råkar ut för vårdskador är väl att slösa med sin tid. Och så till råga på allt tvingas höra mig säga att problemet, ty ett sådant är det, är ett politiskt problem och tecken på politiskt tillkortakommande. Jag kommer också att säga att vårt landsting inte styrs av politiker, men det har media inte bara sett redan, utan också accpeterat som ett faktum och därför ofta låter professionen stå till svars inför oss medborgare.
Dock tror jag att de närvarande kommer att ha synpunkter....

Inga kommentarer: