lördag 16 juni 2012

I en blogg får man väl skriva som man pratar

Blir kunskaperna i svenska språket sämre och sämre? Antingen är svaret nej eller är svaret att jag blir mer och mer petig. Jag såg just nu i en blogg: "...behövs nog byggas ett betydligt bättre lag för framtiden!" Jag tror inte detta är ett slarvfel. Skribenten tror att det ska heta "...behövs...byggas".

Att skolan inte bryr sig om att lära ut skillnaden mellan "var" och "vart" börjar vi vänja oss med. Men att den som fått höra att "det heter inte vart utan var", men inte varför det heter så, helt plötsligt använder "var" i stället för "vart" blir ännu konstigare. I samma blogg, som jag nyss nämnde står:
"Var tog den globala uppvärmningen vägen?" Jag tror han menar "vart".

"Slarvig jämförelse" i UNT. "Rättvis handel-organisationen fairtrade är kritiskt till..." Varför bindestreck. Jag skulle ha skrivit Rättvis handelorganisationen. Men framför allt: organisationen är väk kritisk och inte kritiskt.

 

Inga kommentarer: