Patientsäkerhet i Norrbottens-Kuriren
Den här artikeln har jag i dag i Norrbottens-Kuriren
Patientsäkerheten,
en viktig utmaning
Svensk
sjukvård kännetecknas av, bland annat, hög kompetens hos
personalen och av att vara sjukvårdstekniskt väl utvecklad.
Oacceptabla brister finns däremot i fråga om tillgänglighet och,
här liksom i många andra länder, i fråga om patientsäkerhet.
Sjukvården är, liksom till exempel flyget och
kärnkraftsverksamheten, en högriskverksamhet. Så länge var tionde
patient, som vårdas på sjukhus skadas, kan vi inte vara nöjda. I
vårt missnöje är det viktigt att vi har klart för oss att
bristerna inte beror på dålig eller slarvig personal utan snarare
trots duktig och ansvarskännande personal.
Sjukvårdshuvudmännen
visar i ord allt större intresse för att öka patientens medverkan
i vården. Man talar allt mer om vikten av att komma åt orsakerna
till vårdskador och att förhindra att sådana uppstår. Men
toleransen är fortfarande för stor. Andra högriskverksamheter har
en lägre toleransnivå än man har inom sjukvården.
Med
vårdskada avses ”lidande, obehag, kroppslig eller psykisk
skada,sjukdom eller död som orsakas av hälso- och sjukvården och
som inte är en oundviklig konsekvens av patientens tillstånd”.
Vårdskadorna har beräknats orsaka 105 000 extra vårdtillfällen,
630 000 extra vårddygn och 50 000 extra besök i öppenvård.
Med
patientsäkerhet menas i korthet skydd mot vårdskada. Det mest
allvarliga med brister i patientsäkerhet är det lidande bristerna
medför. Bristerna handlar emellertid om även ekonomi. Vårdskadorna
beräknas orsaka kostnader på över fem och en halv miljarder kronor
per år.
Nästan
alla av de största händelserna i en människas liv sker i kontakt
med vården; hur vi tar hand om våra äldre, hur vi kan få kontakt
med vården, omhändertagandet i vårdsituationer och hur vi upplever
likställigheten. Kort sagt, hur trygga vi känner oss, präglar vår
uppfattning om kvaliteten i vår välfärd.
Det
är lag på att kvaliteten i verksamheten inom hälso- och sjukvården
respektive tandvården systematiskt och fortlöpande skall utvecklas
och säkras. Det är också lagkrav på att ledningen av hälso- och
sjukvård skall vara organiserad så att den tillgodoser hög
patientsäkerhet och god kvalitet och främjar kostnadseffektivitet.
Vårdgivarna är också skyldiga att inrätta ledningssystem för
kvalitet och patientsäkerhet. Ett intressant konstaterande i lagen
är att kvalitetsarbetet ska vara väl förankrat bland alla
medarbetare i organisationen.
Till
detta kommer att betoningen av och tydligheten i patienternas
rättigheter har förändrats. Patienten har, till exempel, rätt att
få sitt hälsotillstånd beskrivet på ett förståeligt sätt, få
information om vilka metoder för undersökning, vård och behandling
som finns, få information om möjligheterna att välja vårdgivare
och få information om vad vårdgarantin innebär. Brister i de här
avseendena torde alltså inte bero på avsaknad av lagstiftning.
Sjukvårdens
tre aktörer, Professionen, Patienterna och Politikerna har var och
en sitt ansvar. Sjukvårdspersonalen, professionen, arbetar enträget
med att åstadkomma förbättringar. Det handlar om, till exempel,
att utveckla ledningssystem, genomföra riskanalyser, företa
patientsäkerhetsronder, upprätta avvikelserapporter och föra
dialog med patientnämnderna.
Patientmedverkan
ses som mer och mer angelägen. Sveriges kommuner och landsting ger i
en folder patienterna tio goda råd. Råden handlar om sådant som
att förbereda sig noga inför vårdkontakten, delta i besluten,
ställa frågor om fortsatta vården och att lära sig så mycket som
möjligt om läkemedlen. Men är detta realistiskt i dag? Jo, där
patienten förses med kunskap om sin medicinska status och om sina
läkemedel kan patienten bli en del av ett sjukvårdsteam.
Politikerna
måste bättre än i dag klara samordningen av
patientsäkerhetsarbetet, se till att ha en politisk organisation,
som är anpassad till patienternas behov och perspektiv och inte
till, som så ofta, till byråkratins behov. Jag anser vidare att en
radikal förändring av politikernas roll är nödvändig. För den
politiska styrningen behövs endast två politiska organ,
landstingsfullmäktige och landstingsstyrelse. Ansvaret för
produktionen av vård bör åvila professionella styrelser, det vill
säga inte politiskt tillsatta. På landstingsstyrelsernas agenda
måste patientsäkerheten vara en stående punkt. Vid varje
sammanträde måste styrelsen ställa tre frågor Hur ser det ut i
dag? Vilka är problemen? Vilka beslut måste vi nu fatta för att
avhjälpa problemen?
I
den debatt, som speglas i media, tecknas ett scenario där vården i
framtiden knappast kommer att kunna finansieras solidariskt. Detta
görs mot bakgrund av oförändrade former för utövande av vård,
det vill säga en form där patienten kommer till vården. I den
framtida vården torde emellertid i hög grad vården komma till
patienten och patienten i stor utsträckning sköta sin egen vård.
Någon har sagt att i framtiden kommer en sjuk person vara en person,
som själv ställt diagnosen.
Det
är möjligt, om vi vill, att även i framtiden ha en solidarisk
sjukvård, där alla får en säker och likvärdig vård.
Harald
Nordlund
f.d.
riksdagsledamot och f.d. kommunalråd
Uppsala
född
i Pålänge
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida