DAGENS REFLEKTION 11 maj: Minns Göteborgskravallerna
När jag nu formulerade mig i en motion till Liberalernas landsmöte (ännu inte inskickad) kom jag att tänka på en händelse jag skrivit om ett flertal gånger. Här en av artiklarna.
Visst är det märkligt att vi inte kommit längre än vi har. Vi fortsätter att möta våld med våld. Våra ledande politiker talar aldrig om fredsskapande insatser.
Livskunskap
– förutsättning för demokrati och ickevåld
Den
som redan har hjälmen på sig ångrar för sent att han drog i krig.
(Juvenalis)
Låt
mig först få berätta om en personlig upplevelse: Det var i
Göteborg vid det tillfälle som växelvis och i efterhand, kommit
att kallas toppmöte eller kravaller. Jag var där…
Jag
skulle bland annat delta i en manifestation på Avenyn och gick gatan
framåt bland glaskross och skräp. Då hörde jag plötsligt
stillsam orientalisk musik och såg en skara människor, klädda i
gult och vitt, som långsamt, långsamt kom gående mot Avenyn. Det
var deras demonstration jag skulle delta i. Den ingav ro och lugn,
och präglades av tystnad. Stillheten spred sig ut över
Kungsportsavenyn och alla människor som stod och iakttog.
Där
stod en fullt utrustad polisman. Han såg sig om, hans ansikte
utryckte först en spänd förvåning, men så liksom mjuknade han,
och vände sig om, och så sa han: Varför kom ni inte tidigare?
Varför kom ni inte tidigare?
Dessvärre
är det just den frågan som mött och möter dem som tror på
ickevåld och arbetar för den linjen. Varför kom ni inte tidigare?
Det är viktigt, angeläget för att inte säga nödvändigt, att
ickevåldet finns på plats, kräver sitt utrymme och manifesterar
sin ståndpunkt – innan våldet kräver sin tribut!
Efteråt
är det oftast för sent. När frågan varför kom ni inte tidigare
väl är ställd, är det för sent.
Därför
får ickevåldet inte stanna vid att enbart vara ett tillstånd med
frånvaro av våld. Ickevåldet är aktivt. Det är en medveten
strategi, en metod för bekämpande av orättvisor, förtryck och
övergrepp. – Ytterst ett försvar för demokratin, eller ett medel
för att nå demokrati för dem som inte har det. Jag har mycket
svårt att hitta exempel på ickevåldsaktioner där inte det
yttersta syftet varit gott och medmänskligt.
Här
hemma är många idag rädda för att vistas på gator och torg, sena
kvällar och nätter. Unga människor, som upplever sig missgynnade
tappar tålamodet och tillgriper våld för att skaffa sig fickpengar
och mobiltelefoner. Det som förenar förövare och offer är att
när skadan har skett, brottet är begånget, tänker antagligen båda
– varför kom ni inte tidigare?
Den
som ligger i sin sjuksäng och har ont efter att ha utsatts för
våld, den som mobbas, den som utesluts, alla ställer frågan –
varför kom ni inte tidigare?
Den
som utövar våld mår själv ofta dåligt. Det vet vi genom så
kallade avhoppare från våldsbenägna organisationer. Inte alla
hoppar ändå av. Inte alla får, vill ha hjälp, för att förändra
sina liv och kommer inte i närheten av att ställa den frågan
Det
finns forskning som visar att våld i medierna leder till våld i
verkligheten. Men vem reagerar? Politiker och myndigheter står
handfallna.
När
det gäller gifter i naturen har en viss insikt vunnits om att en
ändrad livsstil är nödvändig om vi ska kunna undvika sjukdomar
och skador på den biologiska mångfalden som föroreningarna ger
upphov till. Allt fler börjar inse att vården av natur och miljö
handlar om solidaritet med kommande generationer. Men de förorenande
utsläppen i media reagerar inte politiker på.
Kan
det vara så att de som ifrågasätter forskningens rön om samband
mellan underhållningsvåld och verkligt våld har fått större
genomslag i media än forskningsrönen i sig? Kan det vara så att
mediernas intresse kolliderar med dessa rön? Vill medierna inte ta
ansvar för och erkänna att man faktiskt övertagit en del av den
fostran som tidigare vilade på familjen?
Från
skolans värld vittnar lärare om att slagsmålen mellan skolungdom
blir allt grymmare och ordutbytet allt grövre. Enligt gjorda
intervjuer ser ungdomarna i många fall ett tydligt samband mellan
medievåldet och det verkliga. Nu måste en folklig resning till för
att hejda och stoppa den förorening som våld innebär. Men då
måste politiker också konsekvent ta avstånd från att våldet
används för att lösa konflikter. I stället för att applådera en
stats angrepp på en annan måste våra politiker stå upp och
fördöma våldet och dödandet. Vågar och vill man det?
Vi
är många som på olika sätt är engagerade i en kamp för mer av
solidaritet här och nu, för solidaritet med kommande generationer,
för fred och icke-våld och för demokrati. Men vi behöver bli ännu
fler och vi behöver samla oss och vi måste påverka politiskt,
eftersom många politiker ibland förespråkar våld som metod för
att lösa konflikter mellan stater.
Ӏr
den en avvikare som tydligt argumenterar för att stoppa krigen? Om
man säger ”Stoppa terrorismen” nickar alla instämmande” I
samma tidning läste jag vidare: "Att döda 100 människor är
ett avskyvärt illdåd. Det måste bekämpas med alla till buds
stående medel. Att döda 100 000 människor är en offensiv, en
insats och en operation. Samt gynnsamt för världsmarknaden och för
vapenindustrin.”
Vad
händer när krig blir ett positivt laddat ord?" Och när ska
svenska ledande politiker sluta att medverka i denna laddning?
Bred
politisk enighet finns i dag om att ett föråldrat samhälle, där
ett fåtal har privilegier, behöver förändras. Man är eniga om
att kampen för att försvara demokratin och parlamentarismen måste
föras ständigt liksom kampen för jämställdhet mellan män och
kvinnor och för socialt ansvarstagande. I det politiska samtalet om
hållbarhet talar man om ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
Jag
frågar mig om hållbarhet kan nås i ett samhälle med våld, krig
och ofrihet. Det måste vara en omöjlighet. Ickevåld måste vara en
övergripande målsättning.
Det
politiska våldet trappas upp också här hemma. Människor som
misstror de demokratiska spelregler, som ger dem möjlighet att hysa
odemokratiska åsikter, tappar tålamodet och tillgriper våld. Med
våld, och hot om våld, torgför man sitt tvivelaktiga tankegods.
Man utnyttjar demokratin när den passar ens syften, men knyter
samtidigt handen om knogjärnet i byxfickan. Vi känner igen
mönstret, ur historien och från länder som inte varit så
förskonade som vårt land. Denna utveckling måste stoppas. Den får
inte fortskrida så långt att någon, någon gång, ska kunna ställa
oss den ödesdigra frågan: Var var ni? Varför kom ni inte tidigare?
Vad
kan var och en då göra? Och vad gör vi? Vi ska kunna hävda att vi
kom innan.
Vi ska föra en dialog, ta avstånd från våldet så det hörs och
när det förekommer. Vi ska gå före med gott exempel. Vi ska ge
vårt stöd till andra människor som kämpar för ickevåld.
Kränkning
av elever, misshandel, övergrepp, ätstörningar och höga
sjukskrivningstal för lärare är, inte den enda, men en bild av
ungdomars verklighet. Även om medierapporteringen kan få oss att
själva teckna en alltför mörk bild måste utvecklingen beträffande
våldsutbredning ses som ett mycket stort problem.
Särskilda
och kraftfulla åtgärder måste vidtas, åtgärder som riktas till
lärare, personal vid mödravård och i förskola och till politiker.
Åtgärderna måste handla om livskunskap. Bland annat behöver
livskunskap bli en del i lärarutbildningen.
Livskunskap
ska enligt läroplanerna ingå i undervisningen i både grundskolan
och gymnasieskolan. Enligt läroplanerna ska eleverna, till exempel
tränas i att respektera varandra, man ska tränas i att samarbeta,
träna sig i att på ett acceptabelt sätt ge utlopp för sina
känslor och träna sig i att använda olika strategier för
konfliktlösning. Dessa intentioner måste dock avspeglas tydligare i
skolans dagliga verksamhet. Det är möjligt endast om livskunskap
blir ett eget skolämne, vilket leder till slutsatsen att ämnet
måste finnas med i lärarutbildningen. Lärarförbundets
studerandekommitté anser att lärarstudenter ska utbildas i
konflikthantering. Syftet är att göra både lärare och elever
bättre skickade att hantera konflikter. Enligt
läroplanen Lpf 94 (Utbildningsdepartementet, 1994) skall skolan
sträva mot att varje elev ”respekterar andra människors
egenvärde” och att de ”kan leva sig in i och förstå andra
människors situation”. Nyttan med kunskaper i, till exempel,
matematik, fysik och franska blir tydlig endast om dessa kunskaper
kombineras med livskunskap.
Ämnen
som inte finns med i läroplanen kan föras in, i form av en så
kallad lokal kurs. Sålunda kan den ansvariga politiska nämnden i
kommunen besluta att, till exempel, livskunskap ska ingå i kommunens
gymnasieskolor som lokal kurs.
Om
ämnet livskunskap ska ingå i den obligatoriska läroplanen måste
regeringen fatta beslut om detta.
Alla
regeringar har hittills visat ointresse för frågan. De motioner,
som föreslagit någon form av livskunskap på skolschemat, har
avslagits av riksdagen.
Men
räcker det inte med att kommunerna har en viss frihet att föra in
ämnet livskunskap i utbildningen? Nej, inte förrän våra ledande
rikspolitiker tydligt deklarerar vikten av utbildning i livskunskap
och tydligt tar avstånd från våldet i alla dess former, kan vi nå
ett hållbart samhälle.
Regeringen
måste påverkas att i propositionsform föreslå riksdagen besluta
att ämnet livskunskap ska införas i läroplanerna, samtidigt som så
många riksdagsledamöter ska påverkas att i motionsform föreslå
detta. Regeringen måste också göra en omfattande uppföljning av
hur skolorna klarar av att leva upp till vad läroplanerna reglerar i
fråga om undervisning i livskunskap.
Visst
kan tystnaden, ställd mot makten och maktens anspråk, utgöra ett
hot mot makten själv. Det har vi många exempel på. Mahatma Gandhi
skakade det brittiska imperiet och Martin Luther King ifrågasatte
rättfärdigheten i vad som brukar kallas världens största
demokrati. Självvald anspråkslöshet och fattigdom är obesegrade
och starka krafter, som den som gör anspråk på makt och rikedom,
inte kan möta. Jag kommer att tänka på en son till en snickare
från staden Nazaret i Galiléen för runt två tusen år sedan. En
enda gång höjde han rösten, och även handen. Det var när han
vände sig mot profitörer och ockrare, som för egen vinning
utnyttjade folk, däribland utsatta människor, i ett tempel där
frid och fred skulle råda. Denne man deklarerade gång på gång att
han inte gjorde anspråk på världslig makt. ”Mitt rike är icke
av denna världen” sa han och blev avrättad
Jag
har blivit styrkt i min uppfattning att det är genom att skapa mer
av kontakter och ökade livskunskaper som demokratin kan fördjupas.
Men då krävs mod att förändra från politikernas sida.
Livskunskap måste bli ett ämne på skolschemat och i
lärarutbildningen. Men, våra politiker måste gå före och i alla
sammanhang där våld förekommer ta avstånd från det, inte minst
när våld används som metod för att lösa konflikter mellan
stater.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida