DAGENS REFLEKTION 17 maj: Från sjukhussängen
När man som jag gör nu befinner mig på sjukhus efter att ha varit allvarligt sjuk och känner bättringar finns en hel del att reflektera över. Det kan handla om skillnader mellan anställdas sätt att bemöta patienter, organisering av arbete, vem kan göra vinster på sjukvård, hur ska den styras o.s.v.
Eftersom min form inte är så god plockar jag här fram en text jag skrivit tidigare
Samtalet om framtidens välfärd är ibland för enkelt och ibland för polariserat. Ibland slåss man om bagateller som saknar betydelse för elever, patienter eller människor på äldreboenden och alla andra. Det vi alla medborgare har gemensamt är att vi går i skolan, att vi under livet är patienter eller kommer att bli patient, .
Vinstdebatt
skymmer de verkliga utmaningarna
Välfärdsdebatten handlar till stor del till stor del om
vinstdrivande företag i välfärden. Det är ingen oviktig fråga, men den
förenklar och skymmer viktigare utmaningar om hur välfärden ska
styras och ledas.
En
utgångspunkt för välfärdsdebatten idag är att Sverige aldrig
kommer att gå tillbaka till att alla välfärdstjänster är
offentligt producerade. Det finns inget stöd i forskningen att
välfärden blir bättre av att produceras i offentlig regi. Utan
flera olika alternativ kan inte välfärden utvecklas och erbjuda
bättre tjänster i framtiden.
Före
1990-talet var privata utförare av offentligt finansierade
välfärdstjänster en marginell företeelse. Men efter flera
reformer under de senaste decennierna svarade privata utförare år
2013 för drygt 20 procent av hemtjänsten och äldreboenden, 14
procent av grundskolan, 26 procent av gymnasieskolan och 43 procent
av primärvården. Under år 2014 anlitade kommuner, landsting och
regioner 9 700 olika utförare inom vård, skola och omsorg.
Dilemman
att uppmärksamma
I
slutrapporten formuleras sex dilemman som alla initiativ att
förbättra välfärdstjänsterna inte kan frigöra sig från. I
verkligheten gäller att hitta så bra balans som möjligt mellan
ytterligheterna.
Dilemma
1. Central kontra lokal styrning.
Några
fördelar med central styrning är att större resurser kan samlas,
möjlighet till stora upphandlingar och kundvalssystem, med samma
regler i hela landet är det enklare att expandera en verksamhet.
Några
fördelar med lokal styrning är att beslut kan anpassas till lokala
förutsättningar, möjligheter till konkurrensutsättning varierar
mellan tätbefolkade och glesbefolkade områden, enklare att anpassa
kundvalssystem och ökande legitimitet när politiker och tjänstemän
lever närmre medborgarna.
Dilemma
2. Storskaliga kontra småskaliga verksamheter.
Utförarorganisationer
är ofta storskaliga, något som till exempel ger bättre
förutsättningar för effektivisering, kompetensutveckling och
möjliga besparingar. Å andra sidan finns det fördelar med
variation, differentiering och specialisering.
Välfärden
kan tyckas vara storskalig i och med att budgeten är så stor, men
själva kärnan i vård, skola och omsorg är mer att betrakta som
hantverksmässig i det enskilda mötet mellan lärare och elev,
läkare och patient samt medarbetare i omsorgen och omsorgstagare.
Dilemma
3. Jämlikhet kontra individualisering av tjänsteutbudet.
Inom
välfärden pågår en ökad individanpassning. I skolan har det
länge funnits specialundervisning, fria val etc. I läroplanen
understryks rätten till den hjälp varje elev behöver. Inom vården
är patientcentrering en viktig förutsättning för verksamheterna
utveckling. E-hälsotjänster kan ytterligare öka de enskilda
patienternas engagemang i sin vård.
Men
det är framför allt individer med bättre socioekonomiska
förutsättningar, men ofta lägst behov, som utnyttjar fördelarna
med ökade valmöjligheter, oavsett om det gäller skolval, vårdval
eller val av utförare i omsorgen. Viljan att tillmötesgå
individers önskemål kan lätt krocka med jämlikhetssträvandena. I
bästa fall kan exempelvis e-tjänster frigöra resurser, men i de
sämsta kan individanpassning missbrukas så att likvärdigheten
minskar.
Dilemma
4. Generella koncept kontra utrymme för lokal innovation.
Nya
arbetssätt och metoder uppstår ofta lokalt utifrån ett upplevt
behov eller ett problem man vill lösa. Det måste vara tillåtet med
lokala ändringar även om det strider mot tanken om en detaljerad
kvalitetsstyrning. Standarder för kvalitet, specifikationer för
upphandling, ersättningssystem och mätningar får inte helt
omöjliggöra lokala anpassningar, men rätten till lokala avvikelser
får inte heller vara total.
För
att verksamheter ska kunna utvecklas behövs både frihet att ta fram
nya lösningar och metoder samt mekanismer för att sprida goda
exempel.
Dilemma
5. Regelstyrning kontra professionellt omdöme.
Regelstyrning
kan vara bra för att höja lägstanivån i en välfärdsverksamhet
och underlätta likabehandling. Men den får inte ersätta den
professionella avvägningen i varje enskilt fall. Professionell
handlingsfrihet är en viktig förutsättning för ökad kvalitet och
innovation. Styrning förekommer i många olika former: till exempel
genom enkäter, ersättningsmodeller, vårdprogram, läroplaner,
kvalitetsmätningar etc. Var för sig kan de alla vara motiverade och
invändningsfria, men summan av dem alla riskerar tränga ut det
professionella omdömet.
Personal
kan uppleva ifyllande av långa checklistor som meningslös
administration som minskar tiden för undervisning, patientmöten och
omsorg. En för snäv styrning kan minska personalens motivation och
leda till en avprofessionalisering och kunskapstapp, vilket framför
allt har setts i läraryrket. En viktig fråga är hur tillit till
personalen ska kombineras med styrning och uppföljning.
Dilemma
6. Informationens kvalitet kontra dess kvalitet.
När
det finns olika val att göra för medborgarna ökar behovet på
information. Men vad är rätt information, lagom mycket information
och går informationen att ta till sig för målgruppen? Krav måste
ställas på olika aktörer som tillhandahåller, styr och tolkar
information.
Hur
omfattande ska information vara? Det finns olika uppfattningar bland
forskare inom olika områden. Några forskare menar att information
för kundvalstjänster ska vara välstrukturerad, anpassad för
målgruppen och inte för omfattande utan bara inrikta sig mot
centrala mått på kvalitet och prestation. I andra sammanhang pekar
andra forskare på att brist på information kan hämma användningen
av e-hälsotjänster.
”Den
rätta balansen” ändras över tid
Rekommendationerna
till alla berörda som styr och påverkar välfärdsystemen blir
därför:
Var
medveten om att det finns olösliga inbyggda konflikter i alla
välfärdssystem.
Bygg
systemen för att balansera dilemmana, inte för att undvika dem.
Justera
ständigt systemen efter de brister som uppstår
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida