måndag 8 maj 2017

DAGENS REFLEKTION 8 maj: Jag förstår inte försvarsdebatten

Jag lär mig nog aldrig förstå försvarsdebatten. Allra minst förstår jag den del som handlar om svenskt NATO-medlemskap. De fyra partier, som anser att ett medlemskap är viktigt för Sveriges säkerhet ligger lågt med att driva frågan. Är inte vår säkerhet viktigare än så? Om vår säkerhet hänger på om vi är medlem borde man väl tala om det varje dag.
Gjorda utredningar av frågan konstaterar att bland konsekvenserna av svensk NATO-anslutning skulle komma att märkas främst ökade försvarsutgifter, ökad spänning och ökad risk för incidenter. Utredare anser vidare att avskräckningseffekten på Ryssland inte skulle påverkas. 
Anta att vi "nöjer" oss med att låta NATO utplacera vapen på svenskt territorium. Ja, då inträffar en provokationseffekt, som torde öka spänningen påtagligt.
Jag förstår inte. Ett annat förhållande jag inte förstår är att partierna inte är intresserade av fredsinsatser. Rusta för krig är mottot. Men aldrig tänka i banor av förbereda för fred. Förslag om, till exempel, inrättande av ett fredsdepartement hånas. Sådan är stämningen i dag, eller...? 

Annons

TILL SALU
Domkraft (inte använd)
Barnstol i trä
Isoleringspapp Vesta Pro
Skridskor storlek 40

KÖPES
Videobandspelare
Diaprojektor

ERBJUDER
Föredrag om patientsäkerhet
Föredrag om politisk styrning
Upprättande av skrivelser
Dörröppning till politiker


BLI MEDLEM I FREDENS HUS Pg 123039-0

Kronér i Smartare än en femteklassare:Vart ska vi gå? Vart vill du börja?




Inga kommentarer: