En skugga kan bekämpas med ljus
Man kan inte lagstifta bort destruktiva beteenden. Man förhindrar
dem med kunskap. Det är sjukdomen, som måste angripas, inte
symptomen.
I längden fungerar inte lagar mot olämpligt beteende.
Vad som krävs är varje medborgares förmåga att relatera till och
visa respekt för andra människor. Vi menar att för detta behövs
träning under hela livet med en tydlig början i förskola och skola.
Ökat välstånd, ökade kunskaper, globalisering, fler kontakter
världen över, ökade möjligheter till självständiga val i livet och inte
minst digital teknik och nya media har förändrat
livsförutsättningarna för oss alla och inte minst ungdomar. Våld och
krig kommer allt närmare vår vardag. Hur ska vi förhålla oss till
denna alltmer komplexa verklighet? Hur ska vi förstå?
De ökade ämneskunskaper skolan ger hjälper oss att förstå. Men
de bilder som regelbundet förmedlas till oss visar att någonting mer
behövs. Vi tycks behöva någonting, som det talas alltmer om, en
livskompetens. Livskunskap (’life skills’) är enligt WHO ”en förmåga
att på ett ändamålsenligt sätt möta och hantera vardagslivets olika
krav och utmaningar”. Livskunskap är ingenting man föds med utan
något, som man utvecklar i samspel med hemmet, skolan och i
mötet med andra människor och som något, som gör tillvaron mer
begriplig, hanterbar och meningsfull.
Social och emotionell kompetens är en viktig del av livskunskapen.
Bland annat OECD-studier visar tydligt på samband mellan
ungdomars sociala och emotionella kompetens och deras
skolprestationer och senare framgångar i yrkeslivet. Det finns
studier, som visar att träning, som stärker barns förmåga till
självkontroll, bidrar till god hälsa och mindre användning av droger
senare i livet.
Det finns också tydliga tecken på att näringslivet efterlyser bättre social och emotionell kompetens hos unga arbetssökande. Världsbanken framhåller till exempel i ett dokument från 2013 vikten av att arbeta med socialt och emotionellt lärande i skolan i områden som drabbats av olika kriser. Man slår återigen fast att barn med sociala och emotionella färdigheter lyckas bättre i skolan, har bättre relationer med kamrater och vuxna och har bättre psykisk hälsa.
I skollagen och läroplanerna får värdegrundsarbete stort utrymme.
Från utbildningsdepartementet hävdas bland annat att ”arbetet med
skolans värdegrund är ett ansvar för alla. Det ska ske hela
skoldagen i alla ämnen i och utanför klassrummet.” I läroplanerna
framhålls att ”människolivets okränkbarhet, individens frihet och
integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor
och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som
skolan ska gestalta och förmedla.” Ingenting nämns dock om hur
värdegrunden, målen, etcetera, ska förvaltas i den konkreta
undervisningen. Livskunskap omfattar dock så mycket mer än det
lagstadgade värdegrundsarbetet, såsom fysisk och psykisk hälsa, känslor
och relationer, motivation och kreativitet.
Styrdokumentens intentioner måste därför avspeglas tydligare i
skolans dagliga verksamhet. Vi menar att detta blir möjligt endast
om livskunskap blir ett eget skolämne, vilket leder till slutsatsen att
ämnet måste finnas med i lärarutbildningen. Lärarförbundets
studerandekommitté anser att lärarstudenter ska utbildas i
konflikthantering. Syftet är att göra både lärare och elever bättre
skickade att hantera konflikter. Nyttan med kunskaper i, till exempel,
matematik, fysik och franska blir tydlig endast om dessa kunskaper
kombineras med livskunskap.
Om ämnet livskunskap ska ingå i den obligatoriska läroplanen
måste regeringen fatta beslut om detta. Alla regeringar har hittills
visat ointresse för frågan. Motioner, som föreslagit någon form av
livskunskap på skolschemat, har avslagits av riksdagen, bland
annat med hänvisning till ”syftet att olika värden, övergripande
kunskapsmål och perspektiv som finns i de inledande delarna ska
genomsyra undervisningen i alla ämnen är oförändrat”
(Utbildningsutskottets betänkande nr 10, mars 2020).
Ämnen som inte finns med i läroplanen kan föras in, i form av en så
kallad lokal kurs. Sålunda kan den ansvariga politiska nämnden i
kommunen besluta att, till exempel, livskunskap ska ingå i
kommunens gymnasieskolor som lokal kurs. Men räcker det inte
med att kommunerna har en viss frihet att föra in ämnet livskunskap
i utbildningen? Nej, inte förrän våra ledande rikspolitiker tydligt
deklarerar vikten av utbildning i livskunskap och tydligt tar avstånd
från våldet i alla dess former, kan vi nå ett hållbart samhälle.
Regeringen måste påverkas att i propositionsform föreslå riksdagen
besluta att ämnet livskunskap ska införas i läroplanerna, samtidigt
som många riksdagsledamöter ska påverkas att i motionsform
föreslå detta. Regeringen måste också göra en omfattande
uppföljning av hur skolorna klarar av att leva upp till vad
läroplanerna reglerar i fråga om undervisning i livskunskap.
Det är genom att skapa mer av kontakter och ökade livskunskaper
som demokratin kan fördjupas. Men då krävs mod hos politikerna
att förändra. Livskunskap måste bli ett ämne på skolschemat och i
lärarutbildningen. Våra politiker måste gå före och i alla
sammanhang ta avstånd från våld där det förekommer, inte minst
när våld används som metod för att lösa konflikter mellan stater.
De flesta torde instämma i att det som begreppet livskunskap står
för är viktigt och att det bör nå alla barn i förskolan samt alla elever i grundskolan och gymnasiet.
Harald Nordlund
f.d. riksdagsledamot och kommunalråd
Stig Zandrén
Forum Livskunskap – för Socialt och Emotionellt Lärande
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida