torsdag 10 juni 2010

SCB: s bild är redan förändrad

Media basunerar nu ut SCB: s partisympatiundersökning som vore den valresultatet. Jo, jag vet att den här undersökningen i maj/juni brukar stämma bra. Men opinionen har ändrat beteende, samtidigt som politiken mer handlar om dagsfrågor än om ideologi. Dom två faktorerna bidrar till att svängningar kan bli stora och hastiga.
En slutsats som ligger nära till hands är att undersökningen tyder på att vi närmar oss ytterligare ett tvåpartisystem. Visserligen uppnår alternativen till Moderaterna inom Alliansen cirka 33 % av Alliansens andel, men för närvarande ser vi en trend. Och, den här utvecklingen är väl den man avsett att åstadkomma. Men för att hålla liv i, även över den här valrörelsen, de små, torde vi få ta del av det dubbla budskapet att "Vi är överens om det mesta" och "Rösta på oss. Vi gör skillnad".

Jag tror att kommande undersökningar inte kommer att ge samma bild som SCB: s i dag ger. Jag tror att svagheten i oppositionens alternativ har blivit tydlig de senaste dagarna samtidigt som berömmet till regeringen från både inhemska analytiker och från utländska kommentatorer aldrig varit så stort.

"Socialdemokraterna får 33,8 procent, vilket är en minskning mot i november med upp till 3,6 procentenheter, medan Moderaterna får 29,2 procent, vilket är en ökning med 3,0 procentenheter från i november." Här tror jag svaret på vem som vinner valet ligger. Jag tror inte Miljöpartiet, som är huvudförklaringen till till rödgrönas relativa styrka i opinionen kan hålla i sig, eftersom den främst handlar om stöd för ett språkrör och inte om politikens innehåll.

Hotet mot Alliansen är C: s och KD: s svaghet. Dock tror jag dessa partier kommer att nå gränsen 4 %, dock med minsta möjliga marginal. Återstår då att sia om FP: s satsning på kärnkraftsfrågan, NATO - medlemskap, skolbetyg, EMU - medlemskap, parboendegaranti och allmän arbetslöshetsförsäkring kan lyfta partiet till förra valresultatet på över 7 %. Jag kommer att i vårt län tydliggöra sjukvårdspolitiken, behovet av en modern form av politisk styrning, vårt ansvar för natur och miljö, en äldrepolitik som tar tillvara äldres erfarenheter i stället för att negligera dem och införande av livskunskap i all utbildning som ett led i kampen för ickevåld. Förutom att frågorna är hjärtefrågor är dom centrala i den socialliberala ideologin.

1 kommentar:

Ismail Kamil sa...

Bra analys Harald.
Jag håller med

Ismail Kamil