torsdag 1 oktober 2009

Kopparstavar och ekologisk odling

Som om det inte räckte med problemet med att metoden för förvaring av kärnavfall visar sig ha allvarliga brister. Vissa politiker måste nu ta sig en funderare över även ett annat forskningsresultat, nämligen att ekologisk odling är bättre för miljön än konventionell. Användandet av konstgödsel medför urlakning, som drabbar vattendrag negativt. När jag själv tänkt att det är oansvarigt att hantera radioaktiva bränslen utan att veta hur stora de genetiska skadorna kan bli och att producera avfall innan man vet hur man ska kunna ta hand om det på ett säkert sätt har jag haft i bakhuvudet att jag inte grundar en oro på kunskap utan på känslor. När jag själv tänkt att det måste vara klokt att sträva efter att våra livsmedel ska framställas så naturligt som möjligt är inställningen grundad på viss kunskap men än mer på vad jag vågar kalla sunt förnuft. Naturligtvis funderar vi många nu över även det faktum att personer med stora kunskaper hamnar på diametralt olika ståndpunkter. Två läger finns i fråga om huruvida kopparstavarna bör vara en meter tjocka eller om det räcker med en decimeter och två läger finns i fråga om huruvida tillförsel av konstgödsel till odlad mark påverkar omgivande vattendrag. För, hemska tanke, inte kan det väl vara så att det finns andra intressen än omsorgen om vår miljö, som styr vårt handlande.

Inga kommentarer: