E4 och Bärbyled- resultat av politisk handlingskraft
Jag kan, apropå viss trafikpolitisk debatt, inte låta bli att plocka fram den här artikeln:
Trafikfrågorna har genom tiderna orsakat livlig debatt
mellan de politiska partierna och också kanske mer än alla andra politiska
frågor, engagerat kommunmedborgarna. Exemplen på långbänkar, på grund av
oenighet mellan partierna, är flera. Det exempel de flesta tänker på är nog
etapp två av Bärbyleden, delen mellan Gysingevägen och Röbo. Men även frågorna
om var E4 förbi Uppsala skulle byggas, hur Bärbyled och E4 skulle bindas samman
och byggande av en eventuell västlig förbifart, från väg 55 mot sydliga
stadsdelarna, har orsakat debatt och varit föremål för flera utredningar.
Bärbyled 1, avsnittet Flogsta-Gysingevägen,
färdigställdes . Vägreservat för
byggande av avsnitt två i den sträckning, som gäller i dag, och som hade
arbetsnamnet sydlig Bärbyled, tillskapades åttio år tidigare. Den etappen
färdigställdes och betraktas i dag
av de flesta som en bra och självklar trafiklösning.
I valet 1991 övertog de tre borgerliga partierna
moderaterna, folkpartiet och centern makten i Uppsala kommun. En beslutsam
kommunledning antog de många utmaningar som väntade. Kommunens ekonomiska
situation var sådan att ett statligt ingripande hotade, kostnaderna översteg
vida intäkterna, miljöproblemen, inklusive problemen orsakade av trafiken, var
stora och byråkratin svällde. De delvis smärtsamma, men nödvändiga, åtgärderna
ledde så småningom till balans i ekonomin. Inte minst inom barnomsorgen blev
åtgärderna märkbara; personaltätheten minskades men låg klart över den som
gäller i dag.
I fråga om trafikfrågorna samlades vi kring uppfattningen
att långbänkarna inte kan och får förlängas. Vägverket var inte berett att ta
ställning i ovan nämnda trafikfrågor innan kommunen presenterat ett förslag.
Våra representanter i dåvarande Gatunämnden ägnade några veckor åt att
analysera trafikprognoser, ta del av miljökonsekvensbeskrivningar och skissa på
en övergripande lösning. Våra tre kommunalråd utformade utifrån detta arbete
förslag till kommunfullmäktige. Vi vägleddes av inställningen att lösningarna
ska bidra till en långsiktigt hållbar framtid. Det beslut som fattades är ett
historiskt beslut. Den 21 december invigs
E4, etapp förbi Uppsala.
Beslutet var väl underbyggt. Från att ha haft inte mindre än
26 olika förslag till dragning av E4 förbi Uppsala enades vi kring en västlig
dragning. Argumenten var och är, i första hand, att, eftersom Vägverket, av
både ekonomiska och tekniska skäl inte var berett att satsa på en ombyggnad av
Tycho Hedéns väg, en ny E4 måste dras så att man får en avlastning av denna.
Av, i första hand, miljöskäl. Skillnaderna mellan östlig och västlig dragning
av E4 var i detta hänseende tydliga. Med en östlig dragning skulle, visade
utredningar, viss del av förbifartstrafiken blivit kvar på Tycho Hedéns väg.
Det är emellertid viktigt att, ur trafiksäkerhetssynpunkt, närtrafik separeras
från förbifartstrafik. Ett tredje viktigt argument, även detta ett
miljöargument, var körsträckan, som blir kortare med nu byggd E4 i västligt
läge än i östligt. Det fjärde, men inte minst viktiga argumentet, var hänsynen
till naturen. Östlig dragning skulle medfört allvarliga ingrepp. Den nu byggda
tar i anspråk mindre av den natur som vi vill värna. Vi vill också att Uppsalas
karaktär av staden på slätten bevaras. Uppsala är en av de mest expansiva
orterna i vårt land. Utvecklingen mot en storstad kräver god framförhållning i
all planering. I den planeringen ingår att skapa förutsättningar för
bostadsbyggande och bra förutsättningar för näringslivet samtidigt som vi ser
till att bevara natur- och kulturlandskapet.
Andra argument handlar om trafiksituationen i Gamla Uppsala,
som måste anses vara mycket besvärande. Med den lösning, som nu blir verklighet
minskas här genomfartstrafiken avsevärt. Med en östlig dragning skulle dessutom
trafikmängden på Vaksalagatan ha kommit att öka. Uppslutningen bakom vårt
ställningstagande var bred. Vägverket reagerade snabbt och positivt. Tierps
kommun hade tydligt under lång tid förordat den valda lösningen.
Det finns skäl att tro att med en vänstermajoritet i
ledningen av Uppsala kommun, även efter 1991 års val, vi skulle ha haft ännu
större miljöproblem på Luthagsleden än i dag, avlastningen av Tycho Hedéns väg
skulle komma att nästan helt utebli och värdefull natur öster om Uppsala ha
skövlats.
Men nu vald lösning måste väl ändå ha några negativa
konsekvenser? Jo, och dit hör till exempel ianspråktagande av enskildas
fastigheter och för boende i Nyby, Löten, Årsta och Gamla Uppsala vetskapen om
att nu ha en trafikled i närheten av sitt boende. Nackdelarna härav torde
emellertid komma att inskränka sig till just vetskapen.
Vi ser med tillfredsställelse på färdigställandet av viktiga
delar av en trafiklösning för framtiden, framsprungen ur politisk beslutsamhet
och bra samarbete med Vägverket
Gunnar Hedberg (m)
kommunalråd
Harald Nordlund (fp)
f.d. kommunalråd
Per-Axel Engblom (c)
f.d. kommunalråd
Lars Bäcklund (m)
f.d. Ordf. gatunämnden
Anders Westerlind (fp) f.d. ledamot och nu ordf. gatunämnden
Kurt Malmenstedt (c)
f.d. ledamot gatunämnden
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida