tisdag 27 mars 2012

Nyliberalism långt från socialliberalism

"Svårare att stoppa krögare som fuskar". Oj då.
"Ny vända om Seminarieparken". Bra då.
"Folkpartiet är inte ett liberalt parti". Jo då.
"Beslut om Fullerö dröjer". Såja
"Patienter riskerar energibrist" Usch då

Men då:
Som jag uppfattar tre nyliberala studenter försöker leda i bevis att den som inte alltid sätter äganderätten främst kan inte få kalla sig liberal. Äganderätten får aldrig stå tillbaka för, till exempel, stöd till svältande människor eller för naturhänsyn. Naturen ska, tolkar jag dem, tjäna människan men aldrig tvärtom. Att människa är bara en av många arter är ett synsätt, som ligger långt från uppfattningar, som uttrycks i den artikel i dagens Upsala Nya Tidning, som jag refererar till. Det besvärliga med begreppet liberal är, bland annat, att även ganska mörkblåa åsikter kan rymmas i begreppet. Min liberalism, socialliberalismaen, ligger långt från artikelförfattarnas liberalism, som jag vill kalla kall nyliberalism.
Nu behövs en offensiv för att försvara naturens rätt.

Inga kommentarer: