Livskunskap på schemat
Ett intressant tillägg i
debatten om skolans uppväxtstödjande verksamhet utgör en nyligen utgiven
antologi ”Livskunskap i skolan” med underubriken ”Röster från klassrum och
samhälle”. Frågor, som ställs i debatten handlar om hur vi bäst kan stödja
barns och ungdomars uppväxt till friska och trygga samhällsmedborgare och hur
vi kan föerbygga många svårigheter, som kan hota. I många skolor har man mött
dessa frågeställningar med att införa ett särskilt skolämne, ”Livskunskap”. Man har i dessa skolor givit ämnet ett
innehåll, som handlar om samtal om månniskosyn, självförtroende och
självkänsla, vänskap, kärlek och känslor, andra kulturer och kultutkrockar,
livsstil och samlevnad, drogproblem och relationer och exestentiella och etiska
frågor. Häromdagen förde jag samtal med några lärare, som har positiva
erfarenheter av Livskunskap som skolämne. Med positiva erfarenheter menas,
främst, nöjd skolpersonal och elever, som upplever ökat självförtroende och
ökad respekt elever emellan. Flera av de i antologin medverkande förespråkar
införande av livskunskap som skolämne.
Jag kan inte och ska inte
vara någon, som anger att livskunskap ska utgöra ett särskilt skolämne. Det
viktiga är att livskunskapsfrågorna ingår i undervisningen. Jag vill vara en
opinionsbildare. I mitt inlägg i antologin tar jag upp en ickevåldskultur som
en förutsättning för ett hållbart samhälle och jag kritiserar våra partiledare
för att vara ointresserade. Som stöd till lärarna bör en nationell kursplan för
Livskunskap utformas. I de fall det finns svårigheter att på ett effektivt sätt
integrera livskunskap i övriga ämnen måste ett särskilt ämne inrättas.
Livskunskap handlar om även att skapa en ickevåldskultur. FN: s
generalförsamling underströk år 2000 regeringarnas roll men också att hela det
civila samhället bör aktivt delta i en världsvid mobilisering mot våld. Vad har
våra regeringar gjort under de elva år som gått? Jag vill fråga
riksdagsledamöterna från vårt län vilka initiativ dessa är beredda att ta för att
få genomslag för livskunskap i skolan, för att få en spridning av en
ickevåldskultur och för en ökad användning av
fredsforskningens resultat i konfliktlösning
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida