Ska vem som helst kunna bli politiker?
Kanske har jag bloggat denna artikel förut, men med tanke på före detta landstingsrådets kritik i Radio Uppland i dag känns den motiverad att visa på nytt.
Det som präglar sjukvården i vårt län är att resursbehovet fortsätter att öka, allt fler sjukdomar botas med allt dyrare metoder och utrustning, kvaliteten i den vård som ges har ökat påtagligt och primärvårdens tillgänglighet har förbättrats, men är inte bra, medan tillgängligheten till delar av specialistsjukvården är dålig. Till det kommer att personalens arbetsförhållanden förefaller ha blivit mer ansträngda, många sparförsök har misslyckats och sidolösningar växer fram.
Den dominerande uppfattningen
hos politikerna tycks vara att lösningen på svårtillgänglighetsproblemet är
effektivisering, fler externa utförare och någon liten piska i form av minskade
resurser vid icke måluppfyllelse. Mer pengar är ingen lösning, sägs nästan
reflexmässigt.
När man som patient besöker
ett sjukhus kan man slås av, till exempel, flaskhalsar i samband med
patientanmälan och betalning, vilka torde försvåra effektivt utnyttjande av
vårdresurserna. Den typen av strukturfel borde gå enkelt att lösa och måste
lösas och kan säkert lösgöra resurser. Men inget politiskt organ tar beslut om
vad som ska förändras, utan endast att
förändringar ska göras.
Externa utförare bidrar väl
till att pressa kostnaderna? Jo, jag tror det gäller för vissa sidoverksamheter,
men knappast i vårdsituationer. Däremot kan, i vissa fall, alternativa utförare
bidra till nytänkande. Problemet med att uttrycka kvalitet i ett avtal är emellertid
fortfarande olöst. Brister i uppföljning och ansvarsutkrävande är ytterligare
problem. Det politiska ansvarstagandet för extern verksamhet blir därför svagt.
Beslut om att ekonomin alltid
är överordnad målen leder till passivitet. Man gör det för lätt för sig med
detta. Ska målen ändras eller ska resurserna förändras är den fråga, som man
undviker.
Metoden med indragna
ekonomiska resurser då mål inte uppnås är en metod, som jag på flera grunder
ifrågasätter. Hur kan man förbättra måluppfyllelsen om man minskar resurserna? Är
uppfattningen att personalen inte gör sitt bästa?
I
landstingets budget står, bland annat, följande:
”Hälso-
och sjukvårdsstyrelsen är beställarstyrelse för hälso- och sjukvård och skriver
vårdavtal med dessa förvaltningar. Avtalen
preciserar
förvaltningarnas uppdrag, inriktning och mål.”
De anställda blir härigenom
ansvariga inför oss medborgare. För första gången har landstingsfullmäktige nu
försökt fördela budget på verksamheter i stället för på förvaltningar, vilket
jag har tjatat om i många år. Men man har ju inte nått ända fram, eller
snarare, man har åstadkommit en halvmesyr. Beställa – utföra gäller för vissa
verksamheter, andra får uppdrag direkt av landstingsfullmäktige.
Landstinget har tio
landstingsråd, men saknar effektiv politisk styrning.
I det politiska
beslutsfattandet finns, i huvudsak, fem strategier att tillämpa. Den första
heter strukturförändring, det vill säga beslut om förändringar, som leder till
högre effektivitet, men som inte handlar om att den personal, som redan
springer så fort den kan, ska springa ännu fortare. Den verksamhetsansvariga
styrelsen måste börja fatta beslut om förändringar, som har med strukturen att
göra.
Den andra heter alternativa
driftformer. Man bör ligga lågt med detta arbete i avvaktan på att kunskap erhållits
för att skriva avtal, som uttrycker de krav man vill ställa och som omöjliggör
vinstuttag på bekostnad av kvaliteten. På längre sikt måste gälla att den som
ska driva en verksamhet är den, som kan ge den effektivaste och bästa vården.
Den ska vara solidariskt finansierad och ges på, för alla, samma villkor.
Den tredje, morot. Piska
fungerar inte och är dessutom kränkande för en hårt arbetande personal.
Landstingets politiker ska tala om för de anställda att de gör ett bra jobb och
finna ett system för användning av morot i stället för piska.
Den fjärde strategin heter
formerna för den politiska styrningen.
Utse ansvariga styrelser för sjukvården
vid Akademiska sjukhuset, sjukvården vid lasarettet i Enköping, primärvården
respektive tandvården. Politikerna måste koncentrera sig på målformuleringar, uppföljning
och att fatta beslut grundade på uppföljningen.
Den femte strategin heter
ekonomiska resurser. Det måste vara ansvariga produktionsstyrelser, som tar
beslut om resursförändringar, såsom minskad personal. Därutöver måste politiker
i alla sammanhang nu ställa in sig på att kostnaderna för vården måste få
utgöra större andel, än i dag, av tillgängliga resurser.
På varje föredragningslista
för Produktionsstyrelsen måste finnas två huvudpunkter, som alltid måste leda
till politiska ställningstaganden. Den ena är uppföljning av mål och ekonomi.
Den andra är uppföljning av patientsäkerhetsarbetet. Vilka politiska beslut
krävs för att nå ekonomisk balans och uppsatta kvalitetsmål och för att nå
uppsatta mål för patientsäkerheten? Finner politikerna inga andra svar än mer
resurser måste dom vara beredda att ta beslut i den riktningen.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida