Från riksda´n om KU-granskningar
Politiker granskar politiker. Jag avser Konstitutionsutskottet. Många har synpunkter på den ordningen. Jag föstår synpunkterna, men jag känner mig inte särskilt upprörd över systemet. Alternativet vore en professionell, det vill säga juridisk, granskning. Det ena utesluter inte det andra, men jag tycker demokratin förutsätter den debatt KU - granskningar innebär.
"KU:s
granskning av regeringen klar
Konstitutionsutskottet, KU, är klart med sin
årliga granskning av regeringen. Totalt har KU behandlat 21 anmälningar från
riksdagsledamöterna. Anmälningarna handlar om regeringens förhållande till
riksdagen, handläggningen av regeringsärenden, regeringens ansvar för
förvaltningsmyndigheterna, ministrarnas tjänsteutövning och militärt samarbete
med Saudiarabien.
Här följer ett urval av KU:s iakttagelser och
bedömningar i granskningsbetänkandet:
Militärt
samarbete med Saudiarabien
Enligt KU har det sedan åtminstone våren 2009
funnits information i Regeringskansliet om bolaget SSTI och dess roll i
projektet att bygga en vapenfabrik i Saudiarabien. Däremot finns det ingenting
som styrker att någon i regeringen eller Regeringskansliet skulle ha varit
delaktig i eller godkänt beslutet om STTI:s bildande, finansiering eller roll.
KU:s granskning visar att det finns flera omständigheter som borde ha fått
dåvarande försvarsminister Sten Tolgfors (M) att be Totalförsvarets
forskningsinstitut, FOI, om information. Men försvarsministern träffade aldrig
FOI:s generaldirektör för att diskutera ärendet. Händelseutvecklingen i
kontakterna mellan FOI och de saudiska motparterna var ett känsligt och viktigt
ärende. Därför borde Försvarsdepartementet ha varit särskilt angeläget om att
följa händelserna, menar KU. Men i stället sköt departementet frågan ifrån sig
och gav de inblandade myndigheterna i uppgift att lösa situationen. KU:s
granskning visar på allvarliga brister som i förlängningen har skadat Sveriges
internationella relationer. Utskottet pekar också på att Regeringskansliets
hantering av en handling strider mot offentlighetsprincipen på ett
anmärkningsvärt sätt. KU förutsätter att Regeringskansliet vidtar nödvändiga
åtgärder för att detta inte ska upprepas.
Reservation: M, FP, C, KD.
Näringsdepartementets
hantering av begäran om att ta del av allmänna handlingar
KU påpekar att alla som begär ut en allmän
handling ska behandlas lika. Att en myndighet under pågående beredning på eget
initiativ lämnar ut en begärd handling till andra än den som begärt ut
handlingen kan starkt ifrågasättas. Utskottet konstaterar att
Näringsdepartementet har agerat felaktigt. Det går inte utesluta att
departementet agerade för att få ut sin version först och det skedde på ett sätt
som missgynnade den journalist på Aftonbladet som hade begärt ut handlingen.
Näringsminister Annie Lööf (C) är ytterst ansvarig för hur ärendet hanterades.
Utskottet påpekar också att statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har ett
övergripande ansvar för att Regeringskansliet följer reglerna om utlämning av
allmänna handlingar. Regeringskansliet arbetar för att anpassa sin organisation
till de krav offentlighetsprincipen ställer, och KU förutsätter att arbetet
påskyndas. Utskottet är också kritiskt till att näringsministern lämnat
felaktiga uppgifter till KU under en utfrågning. Inte heller JO verkar ha fått
fullständig information. Utskottet anser att det här undergräver den
konstitutionella kontrollen.
Reservation: M, FP, C, KD.
Regeringens
beredning av besparingar inom försvarets materielförsörjning
KU konstaterar att vissa handlingar inte har
diarieförts i Regeringskansliet och att uppgifter från Försvarsmakten har lagts
till i ärendet utan att det har dokumenterats. KU har inte genom sin granskning
fått klarhet i om Försvarsmakten har gett uppgifterna skriftligt eller muntligt
och hur beredningen har sett ut. Utskottet påpekar att det finns krav på hur
allmänna handlingar ska förvaras och att de inte kan avlägsnas utan vidare. Att
uppgifter från myndigheter dokumenteras noggrant är en förutsättning för att de
ska kunna kontrolleras i efterhand. Utskottet anser också att Försvarsmakten har
fått kort tid på sig för att kvalitetssäkra och faktagranska konsekvenserna av
regeringens besparingsförslag. Utskottet påpekar att det är viktigt att
remisstider och motsvarande är så långa att myndigheterna får en verklig
möjlighet att överväga förslagen.
Brev
från kulturministern till Skånes landshövding
Enligt KU har kulturminister Lena Adelsohn
Liljeroth (M) inte haft för avsikt att försöka påverka länsstyrelsen i Skåne
genom sitt brev till landshövdingen. KU anser dock att kulturministern behöver
skilja tydligare på när hon agerar privat och i tjänsten. I brevet finns en
opinionsyttring som inte har hanterats på det vanliga sättet. KU påpekar att
alla brev och skrivelser med samma typ av innehåll självklart bör behandlas på
samma sätt oavsett vem som är avsändare. Om rutiner för en sådan hantering
saknas bör de införas.
Landsbygdsministerns
styrning av Skogsstyrelsen
KU konstaterar att det råder olika meningar om
landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C) i ett telefonsamtal har avrått
Skogsstyrelsens generaldirektör från att delta i en konferens. Utskottet menar
att informella kontakter mellan regeringen och de statliga myndigheterna är
viktiga. Men för att undvika risken för ministerstyre bör dessa kontakter vara
inriktade på information, inte styrning. En minister ska inte ge en
myndighetschef direktiv när det gäller om han eller hon ska delta i en
konferens. Beträffande det aktuella telefonsamtalet hänvisar utskottet till
behovet av viss försiktighet.
Reservation: MP, SD, V.
Utrikesdepartementets
hantering av två svenska medborgare som lämnats ut från Djibouti till USA
KU konstaterar att Sverige och andra länder
enligt folkrätten har rätt att på diplomatisk väg ingripa för att skydda sina
medborgares intressen när de vistas i ett annat land. Det kan till exempel gälla
skydd mot godtyckliga frihetsingrepp. Regeringskansliet menar att en utlämning
av en person från ett land till ett annat endast rör de två inblandade länderna,
i det här fallet Djibouti och USA. KU gör bedömningen att utlämningsprocess i
sig inte innebär att det konsulära uppdraget upphör. KU har fått uppgifter från
Regeringskansliet om att flera kontakter har tagits med myndigheterna i Djibouti
och USA för att få träffa svenskarna och att utföra konsulära uppgifter.
Utskottet gör bedömningen att regeringen och Utrikesdepartementet i sin
hantering av ärendet har uppfyllt de krav som kan ställas.
Hur
regeringens uppfyllt Sveriges åtagande i FN:s klimatkonvention
KU har i sin granskning särskilt tittat på
förhållandet mellan den del av FN:s klimatkonvention som anger att länderna ska
bidra med nya och ytterligare finansiella resurser och den svenska
biståndsbudgeten. Utskottet anser inte att regeringen har brutit mot Sveriges
folkrättsliga åtaganden genom att Sveriges bidrag till det internationella
klimatarbetet tas från biståndsbudgeten. Men med tanke på frågans betydelse och
de budgetmässiga konsekvenserna anser KU att regeringen bör överväga att
förtydliga detta och redovisa förtydligandet för riksdagen, till exempel i
höstens budgetproposition.
Reservation: M, FP, C, KD.
Utrikesministerns
agerande med anledning av ett ärende hos Kronofogden om att genomföra ett beslut
om försäljning av utländsk egendom
KU anser bland annat att en minister som
informerar en myndighet om ett ärendes utrikespolitiska betydelse bör vara
försiktig med uttalanden som rör myndighetsutövning. Om ministerns syfte är att
påverka myndighetsutövningen kan det ses som ministerstyre. Samtidigt menar
utskottet att utrikesministern och Utrikesdepartementet i viss utsträckning, som
ett led i informationen, kan lämna sin bedömning av en aktuell sakfråga. Det är
dock viktigt att informationen presenteras på ett sådant sätt att det blir
tydligt att det inte är fråga om direktiv till myndigheten. KU ser ingen orsak
att göra något mer uttalande i ärendet.
Hanteringen
av frågor om sekretess och meddelarfrihet i ett EU-ärende
Under förhandlingarna om ett EU-direktiv om
administrativt samarbete på skatteområdet har Finansdepartementet inte fullt ut
förutsett vilka konsekvenser bestämmelserna skulle få för den svenska
meddelarfriheten, visar KU:s granskning. Utskottet menar att det är viktigt att
de som företräder Sverige i EU-förhandlingar alltid har de svenska grundlagarna
i åtanke och att förhandlarna har tillräcklig kompetens för att kunna bevaka de
konstitutionella frågorna.
Så
granskar KU regeringen
Konstitutionsutskottet kontrollerar att
regeringen följer reglerna för regeringsarbetet. KU:s årliga granskning består
av två delar. Den ena delen går ut på att kontrollera om ministrarna följt
reglerna för regeringens arbete och på andra sätt handlat korrekt. Den delen
bygger på ledamöternas KU-anmälningar. Den andra delen är en allmän granskning.
KU går då igenom handlingar från Regeringskansliet för att se om regeringen
följt lagar och praxis vid handläggningen av regeringsärendena."
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida