söndag 26 maj 2013

Lokala politikers ansvar för skolan

Intressant artikel. Men jag instämmer ändå inte i allt. Artikeln är intressant för att den resonerar kring det politiska ansvaret och inte på huvudmannaskap. Om inte politiker förmår styra spelar det ingen roll vem som är huvudman. Men fria skolvalet och likvärdigheten? Visst finns undersökningar, som utgör varningsflagg. Det är kanske inte så konstigt eftersom staten går förbi kommunerna och medger start av vissa skolor även om kommunen inte anser att behovet finns. Hur förhindras då snedvridning av likvärdigheten?
Lokala politiker måste ta större ansvar för skolan
| Maria Stockhaus och Edvin Alam kommunalråd (M) ordförande Barn och ungdomsnämnden, Sollentuna:
Vi vet att det går att vända utvecklingen i den svenska skolan, att det går att kombinera hög kvalitet, likvärdighet och valfrihet. Men det kräver att fler lokala skolpolitiker tar ett kliv framåt och tar ansvar för att vända på utvecklingen.
 
För en tid sedan presenterade Skolverket sin lägesbedömning om den svenska skolan. Innehållet om läget i den svenska skolan är inte nytt. Vi vet sedan en tid tillbaka att likvärdigheten har blivit sämre och att kunskapsresultaten har sjunkit. Alliansregeringen har under senare år genomfört goda reformer för att vända på resultaten samt stärka resultaten men det räcker inte. Tillgången till god utbildning får aldrig handla om var man kommer ifrån utan om vart man är på väg. Skolverkets lägesbedömning bör vara en väckarklocka. Det är dags för framför allt lokala skolpolitiker att ta ansvar för att vända på utvecklingen. Något som dock är anmärkningsvärt är Skolverkets spekulation kring att det fria valet inverkat negativt på likvärdigheten, detta utan att kunna leda detta i bevis. Grundproblemet är bostadssegregationen i Sverige, inte det fria skolvalet. Varje elev som inte når upp till kunskapsmålen samt slås ut från skolan är ett misslyckande för samhället men framför allt för den enskilde individen som löper större risk att hamna i permanent utanförskap. Skolinspektionen behöver i större utsträckning utnyttja de möjligheter de har till påföljder även för kommunala skolor och huvudmän som inte håller måttet. Vi ser tyvärr att de muskler som skolinspektionen faktiskt har inte används i den omfattning som borde vara självklart när det gäller skolor som år efter år visar dåliga resultat vår uppfattning. Det händer mycket på forskningsfronten men väldigt lite slussas till ut till skolorna. En forskningskanon skulle göra det enklare för lärare och rektorer att få kontinuerligt underlag om nya metoder för utveckla undervisningen. Därutöver skulle en forskningskanon bli ett bra komplement till Alliansens karriärtjänstreform.
Annons

Skolvalet har varit en frihetsreform som gjort det möjligt för människor från olika bakgrunder att mötas. Däremot är det inte acceptabelt att denna frihet inte kommer alla människor till del- Studier visar att grad av aktivitet avgörs av utbildningsbakgrund och tjocklek på plånboken. För att kombinera fritt skolval och god likvärdighet behövs reformer som gör det möjligt för fler att göra aktiva val. Det kan till exempel handla om att förbättra skolvalsystemen och genomföra lokala kompetenslyft för studie- och yrkesvägledarna för att stödja vårdnadshavare.
Det finns lokala exempel på hur man kan vända utvecklingen på kort tid. I Sollentuna har vi lyckats vända på resultaten. Det beror i generella drag på att vi insett vår roll i utvecklingsprocessen. Vi ställer höga kunskapskrav på verksamheterna och följer utvecklingen kontinuerligt samt ger lärare och rektorer möjlighet att nå goda resultat genom våra skolsatsningar. Däremot är vi återhållsamma med pekpinnarna, utan uppmuntrar istället lärare och rektorer att komma med nya metoder för att hjälpa eleverna att nå kunskapskraven. Vi vet att nyckeln till goda resultat är att lärare och rektorer får utrymmet att just leda.
Vi vet att det går att vända utvecklingen i den svenska skolan, att det går att kombinera hög kvalitet, likvärdighet och valfrihet. Det kräver att fler lokala skolpolitiker tar ett kliv framåt och tar ansvar för att vända på utvecklingen.

Inga kommentarer: