| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Riksdagsbeslut 10 juni
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Riksrevisionens granskning av beredskapen för kärnkraftsolyckor (FöU4)
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om Riksrevisionens rapport. Regeringen framhåller att beredskapen för kärntekniska olyckor är god, men håller med revisionen om att finns brister som framförallt rör ansvarsfördelning samt en plan för sanering. Därför avser regeringen att se över förordningarna med en instruktion till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Strålskyddsmyndigheten (SSM) att tydliggöra ansvarsfördelningen inom kärnenergiberedskapen. Regeringen överväger också att ge MSB i uppdrag att utarbeta en nationell strategi för sanering tillsammans med övriga berörda aktörer. Riksdagen ser positivt på Riksrevisionens granskning och bedömer att rekommendationerna kan bidra till fortsatt utveckling inom området. Riksdagen välkomnar också de åtgärder som regeringen presenterat. Därmed lägger riksdagen skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutar ärendet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statens ansvar för vissa kärntekniska verksamheter förtydligas (FöU10)
Lagändringarna innebär bland annat att ansvaret för säkerheten i en kärnteknisk verksamhet övergår till staten om det inte finns någon som kan fullgöra ansvaret. Vidare ska det ska krävas tillstånd från regeringen för att få slutligt försluta ett geologiskt slutförvar. Det slutliga ansvaret för ett geologiskt slutförvar och det avfall som finns i anläggningen ska vila på staten. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 november 2020. Riksdagen sa samtidigt nej till förslag i en motion från allmänna motionstiden 2019. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Effektivare informationsutbyte mellan polis och socialtjänst vid samverkan mot terrorism (JuU35)
Lagändringarna börjar gälla den 1 augusti 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undantag i tillståndskravet för kameraövervakning (JuU36)
De platser där tillstånd inte ska behövas är:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vissa regler för riksrevisorn och riksrevisionsdirektören ska förtydligas (KU8)
Enligt förslaget införs också krav på prövning av restriktioner för en riksrevisor och en riksrevisionsdirektör vid byte till en annan statlig eller privat tjänst. Restriktionerna kan antingen vara karens eller ämnesrestriktion. Med vissa smärre ändringar sa riksdagen ja till riksdagsstyrelsens förslag. Lagarna börjar gälla 1 augusti 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om valfrågor (KU12)
Motionerna handlar bland annat om legitimationskrav vid röstning, politisk propaganda vid röstmottagningsställen, valsedlar, valsäkerhet, rösträtt och valbarhet, rösträttsålder, personval, skilda valdagar och namn på valkretsar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledamöter ska kunna delta på distans vid sammanträden i utskotten och EU-nämnden (KU16)
Kravet på synnerliga skäl innebär att det är endast i rena undantagsfall och under extraordinära förhållanden som en ledamot ska kunna delta på distans. Det kan till exempel röra sig om en samhällelig kris i hela eller delar av landet, såsom vid en pandemi, en terrorattack eller en naturkatastrof. I situationer när det inte råder synnerliga skäl förutsätts det fortfarande att ledamöter och suppleanter deltar på plats vid sammanträdena. EU-nämnden ska kunna medge deltagande på distans vid sammanträden, om det finns särskilda skäl för det. EU-nämnden har även under normala förhållanden, det vill säga då det inte råder någon samhällelig kris, ibland behov av att sammanträda på obekväm tid och med kort varsel. Kravet för att få medge deltagande på distans är därför lägre i EU-nämnden än i utskotten och medgivandet behöver inte föregås av ett beslut från riksdagen eller talmannen. Riksdagen sa ja till konstitutionsutskottets förslag om detta. Den nya bestämmelsen i riksdagsordningen börjar gälla den 17 juni 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrivelse om kommittéernas verksamhet under 2019 har behandlats (KU18)
Riksdagen har även behandlat fyra förslag om lagstiftningsprocessen i motioner från den allmänna motionstiden 2019. Förslagen handlar bland annat om konsekvensanalyser av möjliga avregleringar och teknikneutral lagstiftning. Riksdagen sa nej till motionerna. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ändringar i utgiftsområden i statens budget (KU19)
Ändringarna som har hanterats av riksdagen i detta betänkande innebär att:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Delar av valsystemet har granskats (KU23)
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om Riksrevisionens rapport. Precis som regeringen välkomnar riksdagen granskningen. Riksdagen konstaterar att regeringen delvis instämmer i rekommendationerna om att underlätta det lokala valarbetet, men däremot inte anser att en bredare översyn av valsystemet behövs. Riksdagen noterar att regeringen har satt igång en utredning med uppdrag att utreda delar av valsystemet. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet, och sa även nej till en motion som behandlades samtidigt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ny inriktning för det klimatpolitiska arbetet (MJU16)
I handlingsplanen föreslår regeringen bland annat att:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Straffen ska skärpas för allvarliga fall av immaterialrättsintrång (NU18)
Riksdagen riktade också en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om att den inom ramen för EU-samarbetet bör verka för att EU:s nya upphovsrättsdirektiv revideras. Bland annat bör reglerna om att tidningar kan ta betalt för exempelvis textutdrag ur digitala publikationer ändras. Även bestämmelserna om att digitala plattformar ska filtrera uppladdat material för att säkra att det inte skyddas av upphovsrätt bör ändras. Förslaget om tillkännagivande fanns i två motioner när riksdagen behandlade motioner från allmänna motionstiden 2019. Riksdagen sa nej till övriga förslag. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ny lag ska komplettera EU-regler om webbplattformar (NU19)
Regeringens förslag innehåller bland annat bestämmelser om att en myndighet ska stödja och kontrollera att EU-reglerna följs och att Patent- och marknadsdomstolen ska handlägga mål och ärenden som har med den nya lagen att göra. Lagen och lagändringarna börjar gälla den 12 juli 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Expertgrupp bör vidareutveckla metod mot hemlöshet (SoU9)
Expertgruppen ska också stödja kommunerna i deras arbete med metoden, som tar sin utgångspunkt i att det första och ibland enda en hemlös person behöver är ett eget boende. Tillkännagivandet kom i samband med behandlingen av motioner från den allmänna motionstiden 2019. Riksdagen sa nej till övriga motioner, främst på grund av pågående utredningar och arbete. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om kompetensförsörjning och prioriteringar inom sjukvården (SoU12)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förbättrade möjligheter till bilstöd (SoU17)
Förändringarna innebär att:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrivelse om Riksrevisionens rapport om Inspektionen för vård och omsorg (SoU18)
Riksdagen liksom regeringen välkomnar Riksrevisionens granskning och instämmer delvis i den kritik som framförs, bland annat när det gäller att följa IVO:s arbete med att utarbeta mer enhetliga beslut. Däremot är bedömningen att regeringen har varit konsekvent i sin ekonomiska styrning. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Simulatortest vid synfältsdefekter bör återinföras (TU14)
Synfältsdefekter är synproblem där vissa delar av synfältet på ett eller båda ögonen försvinner, vilket kan påverka körförmågan negativt och därför leda till att körkortet återkallas. I dagsläget finns det i Sverige inte möjlighet för personer som fått sitt körkort återkallat på grund av synfältsdefekt att få sin körförmåga bedömd. Beslutet om tillkännagivande kom när riksdagen behandlade cirka 140 förslag i motioner om trafiksäkerhet och tidsomställning från den allmänna motionstiden 2019. Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
torsdag 11 juni 2020
Riksda´n 10 juni
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar