DAGENS REFLEKTION12 september: Alliansfriheten ligger fast
Bra deklaration av Löfvén i dag. Alliansfriheten ligger fast. Men den haltar. Nu måste Sverige vara tydligt i ett krav på kärnvapenstopp och -avveckling.
Säkerhetspolitik handlar om,
förutom försvarspolitik, diplomati, bistånd, handel och
samhällskontakter och personutbyte.
Den borgerliga regeringen
ville så sent som 2014 ha en utredning om svenskt NATO –
medlemskap, fördelar och nackdelar. Var den borgerliga regeringens tal om
utredning emellertid bara innehållslösa uttalanden, eftersom den
tog ställning för ett värdlandsavtal två veckor före valet 2014
och målsättningen NATO – medlemskap innan utredning genomförts.
Tron på våld som en effektiv
konfliktlösningsmetod är djupt rotad, trots att historien visar att
det är genom endast samtal och möten, som fred kan nås.
Misstroende ökar risk för oöverlagda handlingar. Ett avtal om
svenskt medlemskap i, liksom ett värdlandsavtal med NATO är
handlingar, som skulle kunna skapa misstroende, från främst ryskt
håll, och därigenom öka spänningen i Östersjöområdet. En annan
följd av ett medlemskap är att Sverige därigenom godtar NATO:s
kärnvapenpolitik och kan knappast vara trovärdigt längre i en kamp
för avskaffande av kärnvapen och som främjare av avspänning och
nedrustning.
Värdlandsavtalet som
Reinfeldtregeringen sa ja till 2014, utan en offentlig debatt, tolkas
nu av en del som ett de factomedlemskap.
Avtalet
ger möjlighet för annat NATO-land att införa militära
enheter i det svenska systemet
och
att anordna baser och placera vapen på svenskt territorium. Inget
tydligt undantag görs för kärnvapen. Inte heller tas tydligt
avstånd från rätten för annan makt att använda svensk mark för
våldshandling mot annat land.
Värdlandsavtalet är
långtgående. Detta tillsammans med tätt samarbete med NATO torde
få andra länder, främst Ryssland, att se Sverige som ett
NATO-land, vilket skulle öka spänningen i Östersjöområdet.
Sverige lägger nu om kursen från alliansfrihet för att kunna vara
aktiva i fredsbyggande och nedrustning till alliansbygge tillsammans
med, bland andra, kärnvapenstater. (I Europa finns i dag cirka 200
kärnvapen i NATO-länder). Även om Sverige säger sig stå för en
ideologi där nedrustning är central, torde värdlandsavtalet
medföra att trovärdigheten skadas allvarligt.
I
stället för att öka spänningen bör Sverige prioritera
avspänning. Sverige bör med en rad åtgärder visa att man vill
arbeta fredsskapande. Inrätta ett fredsdepartement, arbeta med
diplomati, bistånd och handel, satsa på organisationer som OSSE och
FN och införa ämnet Livskunskap på skolschemat. Sverige
bör verka för undanröjande av den djupa misstro som finns mellan
Ryssland och västmakterna.
Mycket skulle kunna göras av
Sverige och Finland tillsammans vad gäller förtroendeskapande
åtgärder, förslag om rustningsminskningar och tillämpning av hela
det åtgärdspaket som utarbetades inom ESK efter Helsingforsavtalet
1975.
Organisationen för säkerhet
och samarbete i Europa, förkortat OSSE, är en internationell
organisation som arbetar med "tidiga varningar,
konflikthantering, riskhantering och återuppbyggnad" i Europa.
Till 1995 hette organisationen Europeiska säkerhetskonferensen
(ESK). ESK bildades under kalla kriget som ett forum för dialog
mellan väst och öst. OSSE har varit särskilt aktiv i före detta
Jugoslavien med övervakning av allmänna val och liknande.
Sveriges budskap ska fortsätta
att vara att konflikter måste lösas utan vapenanvändning och att
dödande och förstörelse måste upphöra.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida