Det är bristen på livskunskap, som är problemet
Brist
på Livskunskap är grundproblemet
Vår
uppgift blir att delge barnet
Vad
känslor är och hur tankar uppstår
Vad
konsekvenser är
Och
att allt hänger samman
Gör
vi det
I
respektfull och lyssnande dialog
Då
bygger vi Livskunskap
Som
barnet för ut i världen
(Ur
”Bortom våra horisonter”, Valentin Sevéus)
Uppdragen
för dagens skola är många. Skolan ska främja elevers allsidiga
utveckling och lärande. Den ska visa omsorg om individen, överföra
och utveckla ett kulturarv och vara ett stöd för familjen. Skolan
ska också överföra grundläggande värden, förbereda eleverna för
samhällsliv och ge kunskaper m.m. m.m.
Uppdragen
regleras i Skollagen och i läroplaner. Om uppdragen fullföljdes
skulle vi ha ett bättre samhälle än vi har. Om skolan lyckades med
alla sina uppdrag skulle vi säkerligen ha mindre av våld, vi skulle
inte ha stora ordningsproblem i skolan och vi skulle få bättre
skolresultat (Sverige borde ligga i topp i Europa)
Men,
varför har då skolan så stora problem? Staten har ju lagstiftat om
jämlik skola och att skolan ska svara för fostran av våra barn så
att vi blir fria från mobbning och våld och mål om världens bästa
skola har satts upp.
Tron
på statlig nivå att en lag förändrar verkligheten är tydlig.
Staten måste emellertid klara ut hur man förändrar verkligheten
med hjälp av sina lagar och förordningar.
Bland
hindren för att nå högt uppsatta mål för svensk skola är
begränsade resurser. För att ökade resurser ska ge resultat i
form av ökade kunskaper krävs emellertid en förbättrad studiero.
Den brist på studiero, som präglar många skolor, har ofta sin
grund i brist på livskompetens, det som följer av vuxnas
handledning i socialt och emotionellt lärande. Många barn har
aldrig fått lära sig vad impulskontroll är och det påverkar deras
förmåga att hantera olika livssituationer. Det som borde åligga
föräldrar, men som många föräldrar, av flera olika skäl, inte
klarar, måste vi ta ansvar för gemensamt.
Vi
måste också fråga oss vilken roll det spelar att våra politiker
sällan eller aldrig talar om fredsskapande insatser utan istället
tydligt anger vapen och soldater som medel i konfliktlösning stater
emellan.
De
flesta av oss har säkert intrycket att dagens samhälle inte är
hållbart. Med hållbarhet menar vi vanligen ekologisk, ekonomisk och
social hållbarhet. Sällan eller aldrig diskuteras dock
livskompetens som en förutsättning för att kunna nå ett hållbart
samhälle. Hur ska vi få ett hållbart samhälle om våld och
mobbning är en del av barns och ungas verklighet?
De
ökade ämneskunskaper skolan ger hjälper oss att förstå. Men de
bilder som regelbundet förmedlas till oss visar att någonting mer
behövs. Vi tycks behöva, någonting som det talas allt mer om, en
livskompetens. WHO benämner det med ordet livskunskap, ”en förmåga
att på ett ändamålsenligt sätt möta och hantera vardagslivets
olika krav och utmaningar”. Socialt och emotionellt lärande
benämns också, i vetenskapligt sammanhang, med ordet emotik.
Medelmåttiga
skolresultat, mobbning, ordningsproblem och i vissa fall svårigheter
att få ett jobb har koppling till brister i emotionell kompetens.
Men, hur ska då den emotionella kompetensen stärkas? Finns annan
väg att gå än att
med början i förskolan och genom grundskolans och gymnasiets alla
årskurser ge undervisning i livskunskap.
För
att skapa en grund för att komma åt problemen med
ungdomsbrottslighet, ordningsproblem i skolan och mobbning och för
att kunna förbättra skolresultaten krävs att livskunskap blir ett
skolämne. Nu duger inte tafatta idéer om lagstiftning mot
mobiltelefonanvändning i klassrummen. Nu duger inte innehållslösa
uttalanden om lärarnas befogenheter. Politiker talar nästan enbart
om fler poliser och socialsekreterare. Förvisso behövs dessa och de
behövs nu,men långsiktigt duger bara åtgärder för att lösa
grundproblemet, bristen på livskunskap.
Skolämnet
Livskunskap kan inbegripa undervisning i etik och moral, undervisning
om människors lika värde, träning av impulskontroll och
emotionellt språk och undervisning i konfliktlösning utan
våldsanvändning. Ämnet bör ta upp även belysning av barns och
ungdomars identitets- och sociala utveckling med hjälp av aktuell
forskning.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida