torsdag 21 maj 2009

Bedrövlig politisk debatt

Vad ger bäst intryck på oss väljare i en politisk debatt. Jo, nog bör politikernas åsikter och ideologi vara avgörande för var mina sympatier hamnar. Men är det så? Är det så att jag faller för politikernas skådespelartalanger och ordvrängeri. Jag blev nyligen uppringd av en person, som nu var säker på var han ska sätta sitt kryss. NN var mycket trevlig när NN var där och talade. Jag frågade vad NN sa om miljöfrågorna. Nja, dom frågorna berördes inte.
Är det även så att jag faller för den politiker, som pratar mycket och visar förakt mot andra genom att ständigt avbryta? Nej absolut inte. I en debatt i Kvällsöppet i går kväll var likheten med en hönsgård påtaglig. Endast Marit Paulsen och Carl Schlyter visade hyfs. Tror man verkligen att det uppträdande, som debatten dominerades av ökar benägenheten att gå och rösta?
Till detta kommer undringar om hur ansvariga vid TV - kanalen ser på den här typen av debatter. Varför fanns ingen styrning i syfte att förhindra att flera personer talade samtidigt? Var det detta kaos man ville ha? Finns ett syfte att bidra till ökat förakt för politik och politiker?

Inga kommentarer: