torsdag 28 maj 2009

Abdikation

Läser en debattartikel i UNT, skriven av en konsult, som arbetar med kommunekonomiska frågor på uppdrag av kommuner, dock inget uppdrag från Uppsala. Han har varit anställd i kommunen.

Artikeln är en del i pågående debatt om den politiska styrningen, eller snarare fånvaron av styrning. Debatten inleddes av f.d. kommunalråden Arrbäck och Agius. Jag replikerade. A och A återkom med ny artikel och just nu har jag skickat min andra replik.

Här ett klipp ur min andra replik


När Arrbäck och Agius pläderar för att kommunalråden ska ha beredningsansvar gör man jämförelser mellan dels kommunalråd och statsråd och dels kommunstyrelsen och regeringen. Vissa paralleller kan dras, men jämförelsen haltar också, även om man går tillbaka till en ordning med rotelindelning, vilket Arrbäcks och Agius resonemang förutsätter. Den kanske största skillnaden består i att i en kommun eller i ett landsting har kommunalråd respektive landstingsråd som representant för sitt parti ett ansvar för alla politiska frågor mot medborgarna, vilket ett statsråd inte har.
Det finns alternativ till en återgång till en gammal ordning; jag förordar en ordning där den samlade majoriteten ger anvisningar om den politiska inriktningen innan beredningen påbörjas. Det viktiga är inte organisationen utan att politikerna bestämmer politiken i ärendena.

Inga kommentarer: