| ||||||||||||||||||||||||||
Riksdagsbeslut 8 maj
| ||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om arbetsrätt (AU9)Motionerna handlar exempelvis om flexiblare regelverk, anställningsskydd, anställningsformer, turordning, stridsåtgärder och utstationering av arbetstagare. | ||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om arbetsmiljö och arbetstid (AU10) | ||||||||||||||||||||||||||
Nytt register över konkurser och företagsrekonstruktioner (CU15)Regeringen föreslår att reglerna om insolvensregister i EU:s insolvensförordning kompletteras med ytterligare bestämmelser. Förslaget innebär att det införs en samlad reglering om registren i lag. Registren ska innehålla uppgifter om alla de svenska insolvensförfaranden som omfattas av förordningen. Registret syftar till att göra det lättare för borgenärer att bevaka sin rätt inom hela EU. I Sverige ska registret skötas av Bolagsverket och Kronofogdemyndigheten. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 juni 2019. | ||||||||||||||||||||||||||
Riksrevisionens årsredovisning för 2018 (FiU27)Riksdagen saknar den redovisning av användningen av externa konsulter i årsredovisningen som riksdagen tidigare begärt och ser fram emot en sådan redovisning i Riksrevisionens nästa årsredovisning. Riksdagen lade årsredovisningen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. | ||||||||||||||||||||||||||
Sänkt moms på e-publikationer och ändrad användning av anslag (FiU36)Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ändrad beräkning av inkomsterna i statens budget för 2019. Förslaget om sänkt moms innebär att statens budget och den offentliga sektorns sparande försämras med ca 0,2 miljarder kronor 2019. Prognosen för inkomsterna i statens budget har sammanlagt minskats med 3,9 miljarder kronor för 2019. Riksdagen sa vidare ja till regeringens förslag om ändrad användning av anslagen för Jämställdhetsmyndigheten och Delegationen mot segregation. Det innebär att myndigheterna inte avvecklas, utan att anslagen får användas till respektive myndighets utgifter. | ||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om arbetet mot terrorism (JuU16) | ||||||||||||||||||||||||||
Lagändringar för att genomföra EU:s barnrättsdirektiv i Sverige (JuU21)Regeringen föreslår också att arbetsgivare ska få ökade möjligheter att ersätta en offentlig funktionär för hans eller hennes rättegångskostnader och att övervakningsnämnderna ska få möjlighet att lämna information om förenklad delgivning. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna gäller från den 11 juni 2019. Riksdagen sa också nej till fyra förslag i motioner som rör lagändringarna med anledning av barnrättsdirektivet. | ||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om ekonomisk familjepolitik (SfU21)De cirka 60 motionerna handlar bland annat om barnbidrag, föräldrapenning, underhållsstöd och bostadsbidrag. | ||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om pensionsfrågor (SfU22)Motionerna handlar exempelvis om en utredning av pensionssystemet som helhet, avgifterna och inkomsttaket i pensionssystemet och delning av premiepensionen. Andra områden är nivån på garantipensionen och bostadstillägget. | ||||||||||||||||||||||||||
Skatteverket får utökade möjligheter att bekämpa brott (SkU16)Riksdagen sa ja till regeringens förslag. De nya bestämmelserna börjar gälla den 1 juli 2019. | ||||||||||||||||||||||||||
Nya skatteregler för generationsskifte mellan närstående i fåmansföretag (SkU17)Riksdagen sa ja till regeringens förslag. De nya bestämmelserna ska börja gälla den 1 juli 2019. | ||||||||||||||||||||||||||
Riksdagen kritisk till EU:s förslag om ändrat beslutsfattande i skattefrågor (SkU24)EU-kommissionen anser att dagens system, som fungerar olika i alla 28 medlemsstater, påverkar företag negativt och gör den inre marknaden mindre attraktiv för investeringar. Globalisering och digitalisering gör också att skattefrågor inte enbart kan hanteras på en nationell nivå, utan kräver gemensamma lösningar, enligt kommissionen. Riksdagen är mycket kritisk till EU-kommissionens förslag. Riksdagen anser att medlemsländernas möjligheter att införa och behålla egna nationella skatteregler är en mycket viktig princip som måste värnas. Riksdagen understryker också att den nationella suveräniteten i skattefrågor är avgörande för Sveriges konkurrenskraft och finansieringen av välfärden. Riksdagen lade utlåtandet till handlingarna, det vill säga avslutade ärende |
fredag 10 maj 2019
Riksda´n 8 maj
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar