onsdag 18 oktober 2017

Nya bevis på att kunskap om politikers ansvar saknas

Jag har skrivit det många gånger; regionen, tidigare landstinget styrs inte av politikerna.
Det kan inte bli tydligare än det framstår i dagens artikel i UNT om tillgängligheten vid Barn- och ungdomspsykiatrin. Ansvarigt regionråd svarar på frågor.

Här några av frågorna.

Journalisten: Hur har du agerat efter beskedet om den rekordlåga tillgängligheten hos BUP? Svaret: Jag har satt mig in i tillgänglighetssiffrorna och det är tydligt att BUP har klarat att hålla vårdgarantin för 90-100 procent av patienterna. Sedan är det något, som har hänt.
Jag: Ansvarigt regionråd har satt sig in i siffrorna. Jag tar mig för pannan. Borde väl varit känt att det ser illa ut. Skyller mellan raderna på verksamheten. Inget svar på frågan.

Journalisten: Vad är det som hänt? Det är många som har slutat och då måste sjukhusledningen ta tag i det. Jag: Nej det är politiker, som ska fatta nödvändiga beslut

Journalisten: Men redan 2014 varnade dåvarande verksamhetschefen...Vi har haft en dialog med sjukhusledningen under hela perioden. Jag: Dialog? Ansvarigt politiskt organ ska fatta beslut

Journalisten: Det svaret har du gett vid varje intervju...Vi för en ständig dialog och vi har också fattat en rad beslut...Jag: Men inga beslut för att ändra rådande situation

Journalisten: Moderaterna vill upphandla BUP...Jag tycker det är en väldigt enkel lösning på ett komplext problem, att privatisera är alltid Moderaternas lösning.
Jag: Privatisering är någonting annat. Upphandling innebär fortsatt regionansvar och regionfinansiering, men med en extern utförare

Journalisten: Vem anser du bär ansvaret...? Jag tycker att vi ska ta ett gemensamt ansvar....Vi politiker har ett ansvar att stötta verksamheten. Jag: Bland det värsta jag sett. Att stötta verksamheten? Säger man så har man inte förstått vilken roll man har.

Jag: En av grundreglerna för politiker är att ALDRIG skylla på en verksamhet. I relationen med medborgarna har politiker alltid ansvaret, även i de fall fel begåtts av en verksamhet. Bristen på kunskap om vad politisk styrning innebär är skrämmande. Jag tycker synd om professionen i vår region, enär ledning och styrning saknas





Inga kommentarer: