torsdag 25 september 2014

Saknar kunskap om det rätta i våldshandlingar

Detta med kunskap i komplicerade frågor i politiken är inte okomplicerat. Jag har i försvarsfrågor mycket begränsade kunskaper. Mina åsikter avfärdas i partiet med att jag önsketänker. Jo, så är det nog. Men kanske borde vi oftare än vi gör önsketänka.
Jag har en tro på att när Ryssland nu visar musklerna mer än på länge är det inte självklart att vi ska svara med att vi ska gå med i en kärnvapenorganisation och att vi ska skaffa mer vapen. Jag har en tro på att när någon vill använda våld man ska svara med motsatsen, ty våld skapar ännu mera våld. Sverige borde svara med att betona vår alliansfrihet och att vi inte avser kapprusta utan vi vill tala med er.
Flum, säger någon. Nej jag anser mig stöd av fredsforskningen
Men visst saknar jag kunskaper om hur våldshandlingar kan stoppa våldshandlingar.

Inga kommentarer: