Avsnitt 5 ur Politik på Gott och Ont
De problem de politiska partierna nu borde uppmärksamma,
är stora. Ett är minskat antal medlemmar, vilket den här artikeln handlar om. (Skriven omkring 2002)
Partierna
har snart inga medlemmar
Efter två år som riksdagsledamot vågar jag påstå att
stelheten är långt större på nationell nivå än på lokal.
Under de senaste dagarna har dock vissa försök gjorts att
presentera förslag till konstitutionella förändringar avsedda att öka intresset
för politik. Mest intressant
är folkpartiets förslag om
skilda och spridda valdagar. Kommunerna måste
återfå sitt självbestämmande. Efter nio år
som kommunalråd och drygt två år som
riksdagsledamot påstår jag att medborgarna har anledning
att känna större trygghet ju fler beslut som fattas lokalt.
Men det finns också andra grundproblem.
Förvisso är en vald politiker väljarnas ombud och
förtroendeman. Men då ska han/hon fungera som det, det vill säga syssla med
politik och inte med att styra verksamheter. Uppgifterna blir då att anslå
medel, det vill säga besluta om budget, fastställa mål, följa upp och utvärdera
och slutligen utkräva ansvar eller utkrävas ansvar av.
Direkta verksamheter som utförs i så kallad egen regi,
alltså av kommunen själv, behöver inga politiker i ledningen, lika lite som
upphandlad verksamhet.
Om vi nu ska ha kommunala bolag över huvud taget, varför
placerar vi då politiker i styrelserna? Vore det inte bättre med experter på
det sätt som privatägda aktörer har? Politikerna i ett aktiebolag har ju
händerna bundna. De politiska ställningstagandena ska vara avklarade när frågan
landar på det kommunala bolagets styrelsebord.
I min vision
utför den offentliga sektorn, som helhet, mycket lite i egen regi.
I de
fall där detta trots allt sker är orsaken att det inte finns andra aktörer
eller att det handlar om direkt myndighetsutövning. Detta till trots sker redan
viss myndighetsutövning i bolagsform, till exempel genom Svensk bilprovning och
genom att lokala trafikhuvudmän fått ansvar för samhällsbetalda resor, bland
annat sjukresor och färdtjänst. I min vision ägnar sig riksdagsledamoten inte
åt att debattera annat än inriktningsfrågor, utför inte utredningsarbete, som
bättre utförs av experter och är mer inriktad på att åstadkomma resultat än att
skapa motsättningar.
I min
vision agerar politiker som politiker därför att de är valda till det och inget
annat.
De har
fått väljarnas förtroende att utföra politiska uppdrag. De är inte valda till
att leda verksamheter administrativt eller ens exekutivt.
handlar
sällan eller aldrig om den vanlige förtroendevalde. Vad tycker jag?
Vad
ägnar jag mina 60 arbetstimmar i veckan åt? Uppsala länsborna har rätt att få
veta detta.
Utgångspunkten
är att lyssna, bearbeta och åskådliggöra önskemål och behov, fastställa
resurstilldelning och mål, följa upp och utvärdera och utkräva ansvar.
Detta
är den politiska uppgiften och den förändras inte genom att vi tillskapar fler
politiker eller politiska organ. Vad vi behöver är en ny politikerroll, snarare
en begränsning av det politiska uppdraget än fler politiker.
Först
sedan vi lyckats, eller rättare sagt tvingats, förändra politikerrollen är det
meningsfullt att diskutera antalet politiker. SNS Demokratiråd för resonemang
om alternativ till dagens politiska partier, alternativt förnyade partier.
Jag
tror att de politiska partierna först sedan den fullständiga krisen är ett
faktum kommer att ersättas av andra former av politiska partier. Men det är
inte vi politiker som styr den här utvecklingen, eftersom vi inte har insikten
om allvaret i dagens politiska kris? (Slut på artikel)
.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida