fredag 13 juli 2012

Vissa impulsköp torde vara svåra att motivera

Nog händer det att jag impulshandlar. Jag får anstränga mig för att låta bli att köpa chokladkaka. Och jag låter inte alltid bli. Så nog har jag förståelse för att det görs oplanerade inköp.
Dock finns inköp jag inte förstår. De flesta av oss har erfarit att en del tidningslöpsedlar lovar en läsning som inte kan återfinnas inne i tidningen. Värmeböljerubriker och tips om snabb avmagring liksom råd om hur man skyddar sig mot myggbett (men då är löpsedeln lokal för Dalälvsområdet) säljer bra för att inte tala om händelser inom det kungliga huset. Nja, inte händelser utan tänkta händelser. "Spricka hos kronprinsessparet" är en bra rubrik om en tapet går sönder i något gammalt slott. Visst är en sådan lögn, som ändå inte är en lögn, ett bra tips till ett par tidningar när bantningsrecepten gåtts igenom.
Hur kan jag veta om jag inte köper tidningarna i fråga? Jo, ligger någon framför mig när jag åker tåg bläddrar jag. Och så alla utsagor av människor jag talar med. Besvikelse, men ändå upprepat köpande. Kanske är det ändå sant att värmeböljan lurar bakom husknuten.

Chokladkakan ser god ut när den ligger i hyllan. Det är bara så att den är ännu godare i verkligheten

Inga kommentarer: