Den svenska sjukvården utmärker sig särskilt när man mäter faktorer som överlevnad vid svåra sjukdomsfall och hur kostnadseffektiv vården är.
– Vi placerar oss återigen på en förstaplats när vi tittar på kvaliteten, när vi tittar på hur det faktiskt går för patienter, säger Hans Karlsson, chef för avdelningen för vård och omsorg på SKL.
I rapporten har man tittat på olika kvalitetsindikatorer, däribland överlevnad vid svåra sjukdomar och hur kostnadseffektiv vården är. Rapporten har gjorts vid tre tidigare tillfällen och senast 2015, men detta är första gången som man också haft information om väntetiderna i olika länder.
– Det finns en allmän bild av att väntetiderna är svåra och långa inom svensk sjukvård. Men när vi tittar på jämförbara länder hamnar vi på en fjärdeplats. Självklart vill vi vara ännu bättre, men det kanske är ett bättre resultat än vad många hade väntat sig, säger Hans Karlsson.
Det finns samtidigt områden där den svenska sjukvården står sig sämre i konkurrensen då handlar det bland annat om den information som patienten får och hur delaktig patienten känner sig.
Enligt Hans Karlsson verkar det finnas ett stort intresse bland patienter att vara delaktiga och därför tycker han att det är besvärande att vården inte lever upp till den förväntningen möter det behovet. Men han tror också att det är den typen av faktorer som förklarar att folk inte alltid upplever att vården håller den höga nivå som den gör.
– Det är saker man själv kan bedöma som man kanske blir mest irriterad på. Framförallt väntan och att man uppfattar att vården inte tar personens eget initiativ och kunnande på allvar. Det präglar bilden, snarare än kvaliteten och kostnadseffektiviteten
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida