lördag 18 september 2010

Nu endast timmar kvar. Jag har inte förtidsröstat, för jag tycker det är lite högtidligt att promenera iväg till vallokalen på valdagen. Jag gör dock inte som mina föräldrar klär mig i det finaste jag har, men ändå..
Tycker lite synd om dom som, när dom går för att rösta, fortfarande inte bestämt sig. Att stå vid bordet med kanske 35 olika högar med valsedlar. Och det skulle kunna, eller borde vara fler. I landstingsvalet finns tre valkretsar. Rimligen bör valsedel för repektive valkrets finnas. Hur ska dom i till exempel norra landstingsvalkretsen, som vill sätta ett kryss vid, till exempel, nummer nio på mellersta landstingsvalkretsens valsedel? Kan detta överklagas?

Tittade självklart på debatten i går kväll. Programledarna visade en annan klass än i en viss annan kanal. Men där var debatten bara på låtsas. Allt ska vara underhållning.
Debatten i går kväll var riktigt upplysande. Visst är det två olika alternativ, men det skulle ha kunnat vara sju olika alternativ. Lite pinsamt att det finns politiker, som inte ser skillnad mellen allians och koalition. En koalition bildas efter ett val i vilket partierna profilerat sig och väljarna avgjort vilken styrka partierna ska ha efter valet. I koalitionen kompromisar man sedan så långt det går. I en allians kompromissar man och avstår från profilering före valet. Skillnaden är mycket stor. Någon av de två allianserna torde komma att upplösas efter morgondagens val.

Inga kommentarer: