söndag 26 november 2017

Återuppväck dialogen Liberaler - Socialdemokrater

Jag har just kommit hem från ett seminarium. 100 år av demokrati - En kunskapsdag om Liberal - Socialdemokratiska ansträngningar.
Så bra att jag gick dit, tänkte jag under min 50 - minuters vandring hem. Varför den känslan? Den frågan är inte enkel att svara på. Men mina tankar gick till mina känslor efter nästan varje sammanträde med den kommunala nämnd där jag är förtroendevald.
Allan Larsson tidigare socialdemokratisk finansminister uppehöll sig en stund vid en av de skillnader som finns mellan samarbetet mellan S och L för hundra år sedan och beskrev den som en förändring bort från beredning till att politiken nu handlar om votering. Så sant. Överfört till min kommunala nämnd heter det att till varje pris "sätta dit" majoriteten. Beredning finns knappast. Den tid som finns för beredning är väl tilltagen men används inte. Tyvärr stöds voteringslinjen av de borgerliga ledningarna i kommunen. Helst ska vi i nämnderna ta reda på vad kommunalråden tycker innan vi tar ställning.
Bengt Westerberg, tidigare folkpartistisk partiledare och socialminister talade om frågor där S och L har lika ideologisk syn och frågor kring vilka man borde kunna samarbeta.  Så klokt.
Tråkigt att jag inte fick tillfälle att ställa min fråga. Fortfarande finns uppgifter att ta itu med och för vilkas lösning stor samsyn finns mellan S och L. För hundra år sedan tyckte man lika i demokratifrågorna och man talade med varandra. I dag talar man inte med varandra. Vad är det för ny dimension som kommit in i politiken?
I Uppsala kommun har L bundit sig vid, den så kallade, Alliansen. Dock inte så hårt som tidigare. Ungefär likadant i Regionen. På riksplanet är bindningen stark.
Vad ska jag svara de många människor, som till mig säger att man vill se samma förhållningssätt som under 90 - talet (i Uppsala kommun). Borgerliga samarbetade, men var kritiska till varandra när man fann anledning. Vad ska jag svara när människor säger att en röst på Liberalerna egentligen är en röst på högerpolitik?

Jag får inte låta bli att nämna professor Sverker Gustavssons anförande om Demokrati och populism. Vilken klokskap. Nuvarande politiska utveckling måste brytas.

Jag har inget hopp om att Liberalerna på riksplanet ska kasta loss från högerskutan. Både på kommun- och regional nivå ser det mörkt ut, men mitt hopp lever.

Den kommunala verklighet, som fått mig att nästan tappa tron på politiken gav mig stimulansen åter att arbeta för solidaritetsfrågor, demokrati, fred och ickevåld och klimat och miljö, och gärna i dialog med även socialdemokrater.

Inga kommentarer: