tisdag 11 december 2018

Lika illa hos Sjukhusstyrelsen

Uppsnabbat sjukhusstyrelsen 11 december

I detta nyhetsbrev:

  • Försämrad ekonomisk prognos för Akademiska
  • Svar på initiativ om forskningsbokslut


Försämrad ekonomisk prognos för Akademiska

Akademiska sjukhusets årsprognos uppgår nu till minus 300 miljoner kronor, vilket är en försämring med 50 miljoner kronor jämfört med föregående månad. Det framgår av månadsrapporten för november, som behandlades vid sjukhusstyrelsens sammanträde.
Behandlades? Ni behandlade inte. Ni bara konstaterar. Så här får det inte fortsätta. Akademiska lämnar en prognos, men vilken prognos gör ni som ansvarigt organ? Ingen
Försämringen beror främst på att det inte har skett en tydlig vändning när det gäller kapaciteten, framför inom slutenvården. Även effekter av köpt vård, köpt medicinsk service, nya läkemedel och dyra bemanningslösningar har bidragit till det försämrade resultatet. Kostnaden för inhyrd personal 2018 uppgår till 157 miljoner kronor till och med november.
Lasarettet i Enköping prognostiserar ett plusresultat på 5 miljoner kronor under 2018. Sjukhusstyrelsens egen verksamhet lämnar en prognos på minus 22 miljoner kronor.
På Akademiska sjukhuset är tillgängligheten i öppenvården fortsatt bättre jämfört med samma period förra året. Under november fick 80 procent av patienterna sitt första besök inom de 90 dagar som anges i vårdgarantin. Tillgängligheten till operation låg i nivå med föregående år.
Vid Lasarettet i Enköping är tillgängligheten fortsatt hög. 95 procent av patienterna fick vänta kortare tid än 90 dagar på sitt första besök och 96 procent erbjöds behandling eller operation inom 90 dagar.

Svar på initiativ om forskningsbokslut

Sjukhusstyrelsen behandlade ett ärende som väckts av Lina Nordquist (L), Cecilia Linder (M), Bengt Wahlberg (C), Helena Busch Christensen (KD) och Janine Bichara (L). De hade lagt tre förslag:
  • att så kallad "mini-HTA" (ett instrument som används vid utredning om eventuellt införande av nya metoder) ska tillämpas och resultaten följas.
  • att forskningsbokslut upprättas för att säkra forskningen och morgondagens sjukvård
  • att kommunikationen mellan universitetet och regionen stärks.

Sjukhusstyrelsen beslutade att avslå initiativet med hänvisning till redovisningen i ärendet. Av den framgår att mini-HTA används inom Region Uppsala, men att det inte finns någon systematisk utvärdering av hur ofta mini-HTA används eller effekten av detta. När det gäller forskningsbokslut pågår ett arbete inom Region Uppsala med att ta fram data för ett forskningsbokslut enligt en modell från SKL, som har tagits fram för att redovisningen av forskningsresurserna inom olika regioner ska bli jämförbara.
Arbetet med att stärka samarbetet med universitetet pågår. Universitetssjukvårdsstyrelsen har tillsatt en arbetsgrupp som har tagit fram förslag på handlingsplan och gemensamma visioner och målsättningar.


Om Uppsnabbat

Du får detta e-postmeddelande eftersom din e-postadress är anmäld som prenumerant på Region Uppsalas nyhetsbrev Uppsnabbat. För att avanmäla dig eller förändra din prenumeration använd dig av formuläret på http://www.lul.se/sv/Landsting--politik/Nyhetsbrev/
Huvudansvarig för Uppsnabbat är Jessica Elgenstierna, jessica.elgenstierna@regionuppsala.se

uppsnabbat@regionuppsala.se

16:15 (10 minuter sedan)
till mig

Uppsnabbat kollektivtrafiknämnden 11 december

I detta nummer

  • Budget 2019
  • Strategi för regionbusstrafiken i Uppsala län
  • Biljettpriser 2019
  • Upphandling av taxiavtal för sjukresor samt anropsstyrd trafik


Budget 2019

Kollektivtrafiknämnden beslutade att notera dagens information och att budget för 2019 fastställs av Trafik och samhällsutvecklingsnämnden som tillträder efter årsskiftet och ersätter dagens kollektivtrafiknämnd och den regionala utvecklingsnämnden.

Strategi för regionbusstrafiken i Uppsala län

Kollektivtrafikförvaltningen UL har arbetat fram ett förslag till ny regionbusstrategi. Ett omfattande utredningsarbete har gjorts och en rad intressenter har haft möjlighet att lämna synpunkter i samband med att förslaget varit ute på remiss.
Bakgrunden till arbetet med en ny regionbusstrategi är att det finns behov av vägledning om praktiska lösningar i planeringen av trafiken för att uppnå målen i det regionala trafikförsörjningsprogrammet (TFP). Målet är att fortsätta utveckla regionbusstrafiken så att fler medborgare som idag reser med egen bil byter till att resa med kollektivtrafik hela eller större delen av sina resor.
Strategin består av fem övergripande principer och tre linjetyper med tillhörande linjetypspecifika principer. De fem övergripande principerna är:
  • Principer vid planering av utbudets omfattning – i syfte att skapa ett jämbördigt och förutsägbart utbud
  • Principer vid genomförande av förändringar i trafiken – i syfte att skapa transparens och tydlighet i beslut
  • Principer vid den operativa planeringen av trafiken – i syfte att skapa tydligare struktur för trafiken
  • Principer vid prioritering av satsningar på infrastruktur – i syfte att styra investeringar dit de gör mest nytta
  • Principer vid kommunikation och profilering av trafiken – i syfte att göra det enkelt för resenärer att navigera i utbudet
De tre linjetyperna är:
Stråklinjer – i medelstarka till starka relationer.
Expresslinjer – i de allra starkaste stråken.
Landsbygdslinjer – trafikerar i områden med litet resandeunderlag. Landsbygdslinjer kan vara helt eller delvis anropsstyrda.
Kollektivtrafiknämnden beslutade att anta Strategi för regionbusstrafik i Uppsala län i enlighet med förslaget


Biljettpriser 2019

Kollektivtrafiknämnden fattar beslut om biljettpriser för kollektivtrafiken förutom priset för 30-dagars vuxen och zonpriset för enkelbiljetter, förköpta och biljetter köpta med reskassa som fastställs av regionfullmäktige. Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att vid sammanträdet 12 december fastställa nya biljettpriser där 30-dagarsbiljetten för vuxen höjs med 40 kronor till 880 kronor, att förköpt enkelbiljett vuxen höjs med 2 kronor till 32 kronor per zon, samt att enkelbiljett köpt med reskassa höjs med 2 kronor till 25 kronor per zon. De nya priserna föreslås gälla från 3 januari 2019.
Kollektivtrafikförvaltningen redovisade ett förslag för justering av övriga biljettpriser.
De förslagna biljettpriserna beräknas ge ökade intäkter till en nivå där budgeten för 2019 är i balans, det vill säga att intäkterna täcker verksamhetens kostnader.
De nya priserna innebär att biljetterna höjs med i genomsnitt 5 procent.
(S) yrkade att priset för 30-dagars pensionärsbiljett bibehålls på 530 kr, att 30-dagares lågtrafikbiljett sänks till 440 kr och att enkelbiljett för pensionär införs till samma nivå som ungdom.. Yrkandet avslogs efter votering.
(V) yrkade att priset för 30-dagarsbiljtt vuxen blir 750 kr och i övrigt avslag alla övriga förslag till högre biljettpriser, det vill säga bibehålla 2018 års priser. Dessutom yrkade (V) att det införs enkelbiljetter för pensionärer med samma rabattnivå som för ungdomar, att en periodbiljett 30-dagar för zon 1 (Uppsala innerstad) införs med pris vuxen 550 kr, pensionär 350 kr och ungdom 360 kr. Yrkandet avslogs.
Kollektivtrafiknämnden beslutade att ändra biljettpriserna från 3 januari 2019 i enlighet med förvaltningens förslag och under förutsättning att regionfullmäktige vid sammanträdet 12 december beslutar i enlighet med regionstyrelsens förslag.
(V) och (S) reserverades sig mot beslutet till förmån för egna yrkande.

Upphandling av taxiavtal för sjukresor samt anropsstyrd trafik

Som en del av uppdraget att organisera sjukresor behöver Kollektivtrafikförvaltningen UL göra en upphandling av taxiresor. Länets medborgare har rätt att ta sig till och från vården kostnadsfritt och när inte övriga kollektiva färdmedel kan tillgodose patientens behov kan resorna göras med taxi.
Kostnaden för taxiresor beräknas till ca 100 miljoner kronor per år och finansieras via skattemedel.
Kollektivtrafiknämnden beslutade att upphandling av sjukresor och anropsstyrd trafik ska genomföras.

Inga kommentarer: