onsdag 27 februari 2019

Angrip sjukdomen, inte symptomen


Följande skickade jag till UNT:s ledarsida

Det är sjukdomen, inte symptomen, som ska angripas

Politiska partierna, men även Upsala Nya Tidnings ledarsida, såsom i ledaren 23 januari, begränsar resonemanget om ordningsproblemen i skolan till vissa symptom, i stället för att gå in på grundproblemet, själva sjukdomen.
De försämrade skolresultaten torde hänga intimt samman med ordningsproblemen. Löses inte dessa kan kvalitetskraven inte uppfyllas.

I debatten om skolans ordningsproblem beskrivs dessa som störningar av mobilanvändning under lektionstid.

Mobbning, mobilanvändning, kepsar på, trots påpekande om att det inte är OK, störande prat och kastande av papperstussar är symptom på misslyckat emotionellt lärande. Brister i emotionell förmåga försvårar det intellektuella lärandet. Många barn har aldrig fått lära sig vad impulskontroll är. Skolan har inget sådant lärande. Redan i förskolan borde barn ges undervisning i emotionellt lärande.
UNT:s ledare pekar förtjänstfullt på att det är synen på kunskap, som måste vara det centrala för svensk skola. För att åstadkomma detta är en förutsättning att barns emotionella förmåga stärks. Då räcker inte med att stifta enstaka lagar om mobilförbud och förbud mot störande prat. Då måste ett skolämne, emotionellt lärande, föras in på schemat.
Det här resonemanget måste partierna ta upp och borde ha tagits upp i ledaren.
Harald Nordlund
Uppsala


Inga kommentarer: