Trafikutskottet säger ja till satsning på järnvägar och vägar och efterfrågar laddstationer i hela landet
Trafikutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag att 799 miljarder kronor ska gå till satsningar på statlig transportinfrastruktur, alltså i huvudsak järnvägar och vägar, under perioden 2022–2033. Samtidigt föreslår utskottet att riksdagen riktar tre tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen att bland annat arbeta för en fungerande laddinfrastruktur i hela Sverige.
Trafikutskottet välkomnar regeringens förslag till ekonomisk ram för satsningar på transportinfrastruktur som järnvägar och vägar 2022–2033.
Pengar till drift, underhåll och utveckling
Förslaget är en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna och omfattar totalt 799 miljarder kronor. Pengarna ska fördelas så att 165 miljarder kronor går till drift och underhåll av statliga järnvägar, 197 miljarder kronor går till drift och underhåll av statliga vägar och 437 miljarder kronor går till utveckling av transportsystemet, exempelvis utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg. Förslaget innebär också att 52 miljarder kronor ska gå till investeringar i vissa väg- och järnvägsprojekt. Det gäller de delar som finansieras med inkomster från trängselskatt eller vägavgifter.
Angelägen satsning tycker utskottet
Förslaget innebär enligt trafikutskottet en kraftigt ökad och angelägen satsning på transportinfrastruktur som kommer att bidra till en långsiktigt hållbar utveckling. Trafikutskottet föreslår därför att riksdagen säger ja till förslaget. Samtidigt föreslår utskottet att riksdagen riktar tre tillkännagivanden till regeringen om utbyggnad av laddinfrastruktur i hela landet, finansieringen av nya isbrytare och en höjd anslagskredit för Trafikverket. Förslagen om tillkännagivanden har sin grund i förslag i motioner.
Satsning på laddinfrastruktur efterfrågas
Utskottet anser att regeringen snarast bör återkomma till riksdagen med ett förslag till en satsning på elektrifiering av transportsektorn med en fungerande laddinfrastruktur, alltså exempelvis laddstationer för eldrivna fordon, i hela landet. Vidare bör regeringen sätta tydliga mål för 2030 för utbyggnaden av laddinfrastruktur i anslutning till vägar, rastplatser, tankställen, hamnar, företag och bostäder samt aktivt arbeta inom ramen för EU för en harmonisering av elektrifiering av all infrastruktur. Utskottet föreslår att riksdagen riktar ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om detta.
Ny isbrytarflotta behövs
För att säkerställa att godstransportsystemet från norra Sverige fungerar även vintertid behöver enligt utskottet godstrafiken till sjöss stärkas, bland annat genom nya isbrytarfartyg. Utskottet anser att finansieringen av nya isbrytare bör ske inom den ekonomiska ramen för åtgärder i den statliga transportinfrastrukturen. Utskottet föreslår att riksdagen riktar ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om detta.
Trafikverket bör få höjd kredit
Slutligen anser utskottet att Trafikverkets anslagskredit, alltså möjligheten att använda mer pengar än planerat vid oförutsedda behov, bör höjas till 10 procent för drift, underhåll och utveckling av järnvägar och vägar. Utskottet menar att det skulle innebära att Trafikverket kan arbeta mer långsiktigt och med bättre kontinuitet. Utskottet föreslår att riksdagen riktar ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om detta.
Reservationer från flera partier
Flera riksdagspartier har i reservationer synpunkter på regeringens förslag.
Moderaterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna föreslår andra ekonomiska ramar eller en annan inriktning för satsningen på transportinfrastruktur.
Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet anser att det inte behövs några tillkännagivanden
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida