onsdag 25 augusti 2010

Hygglig ekonomidebatt och dålig debattartikel

Ekonomidebatten i går kväll var underhållande, men inte särskilt upplysande. Dock tycker jag att den rödgröna alliansen saknar nytänkande. Man liksom känner igen lösningarna, lösningar, som inte visat sig verkningsfulla i nya tider. Den blå alliansen duckar onödigt mycket för det slarviga argumentet om vinster i vården. Den frågan handlar ju om att extern utförare fått uppdrag till samma eller lägre kostnad än landstinget eller kommunen har och till samma eller högre kvalitet. En eventuell vinst hos den externa utföraren kan ju inte föras till offentliga sektorn. Man måste lyckas tala om att talet om att företags vinst i stället kan användas i vården är ett sätt att vilseleda.
Läser en debattartikel av tre socialdemokrater. Jo, visst är sjukvården viktig,men jag söker förgäves efter vad en rödgrön allians har för politik. "Vi utesluter inte att viktiga välfärdsområden kan behöva reurförstärkning". Den meningen är det mest konkreta jag kan hitta. Sedan följer ett par meningar om rationalisering. Man kallar krympning och minskat antal platser rationalieringsåtgärder. Det gör inte jag.

Det ekade tomt på Forumtorget, är rubriken på en ledarspalt i dag. Torgmöten är numera meninglösa och tomma aktiviteter. Partiledare och ministrar samlar åhörare, men övriga bör ge sig ut på torgen och ut i länet för att samtala med, inte tala till, medborgarna.
Jag väntar fortfarande på att kandidater i valet ska börja prata om våld och ickevåld. Mer vapen och fler soldater är vad jag hör.
Nu ska jag skriva några rader i Politikstories. Men hur gör man resonemang kring ett partis stadgar läsvärt?

Inga kommentarer: