onsdag 7 september 2011

Klimathotet, landstinget och grodor

"Vi måste se på klimathotet med samma allvar som vi skulle
se på en krigssituation: vi måste mobilisera. Det är inte
vilken fråga som helst, den är livsavgörande."
Lena Sommestad i Uppsalatidningen 070907. Jag fick i går detta citat i ett mail från en annan person än Lena S. Jag tycker citatet ska upprepas och upprepas. Och så lyssnar jag på P1 och hör förståsigpåarna. Det finns inga samband mellan våra utsläpp och klimatförändringar hävdas med kraft. Men om det nu finns...?

"Svårt hitta ny sjukhusdirektör", lyder en rubrik i dagens UNT. En speciell rekryteringsgrupp är tillsatt sedan länge. Vadå, rekryteringsgrupp. Det är väl styrelsen för Akademiska sjukhuset, som ska ha ny chef för sin förvaltning Akademiska sjukhuset. Det är väl den styrelsen, som ska vara rekryteringsgrupp. Men bristen på konsekvens och tydlighet i styrningen i landstinget upphör aldrig att förvåna. Det enda positiva är att steg tas mot en ny modell med professionella styrelser för de olika verksamheterna. Politiken ska utformas
av landstingsfullmäktige och landstingsstyrelsen.

I går besökte jag SPF i Kronoberg och talade om patientsäkerhet. Trevligt och lärorikt, för även mig. På tåget hem stötte jag ihop med en grupp politiker från Uppsala. Man hade varit och lärt mer om matproduktion för patienter och om grön terapi. Äntligen, tänkte jag. Synd bara att det inte gjordes innan man fattade det olyckliga beslutet om att köpa sjukhusmaten från Västerås och innan man i landstingsfullmäktige avfärdade den egna grön terapiutredningen.

Jag brukar sällan läsa idrottsreportagen, men jag tittar mer än gärna på idrott i TV. I dag fick jag ögonen på följande: "Även om Hamrén stoppat in en och annan lirare från superettan hade landslaget haft ett vassare lag (landslaget sätter alltså ihop ett lag. Kanske menas: "landslaget varit ett vassare..") än det ihopskrap av studenter, transportarbetare, elektriker och arbetssökande...Men skäms! Vad är detta för nedsättande formulering. "Inget som helst varsnade om..", läser jag också. Jag tror man menar varslade, men inte vet skillnaden mellan varsla och varsna. "Hamrén fick nog av Toivonens kraftlöshet och Källström har en vass vänsterfot". Kanske dags att återinföra korrekturläsningen.

Inga kommentarer: