lördag 27 oktober 2018

UNT anser att rustning för krig skapar säkerhet

UNT:s ledare skriver i dag om Säkerhet i gemenskap. Så långt som till rubriken är jag med. Jag tänker genast: gäller det alla gemenskaper? Kan man inte hamna i dåligt sällskap? Och vad är bra sällskap?
När jag läser vidare kan jag snabbt konstatera att UNT tycker att NATO med Donald Trump som förgrundsfigur är bra sällskap. Och, min slutsats av ledaren blir att UNT anser att det finns bara en gemenskap, NATO. Går man inte går in som medlem står man ensam. Så kan det ju emellertid inte vara.
Vad världen i dag behöver är goda exempel på fredskapande initiativ. Sverige kan spela en stor roll för att samla fredskapande krafter till en gemenskap, som kan komma att växa undan för undan. Det skulle skapa respekt och förhindra den typ av provokation, som samarbete med och än värre medlemskap i NATO ger upphov till. Gemenskap för rustning för krig kan knappast vara säkerheti gemenskap
"Säg mig vem du umgås med och jag ska säga vem du är" (Euripides, född cirka 480 f.Kr., död cirka 406 f.Kr.)

Inga kommentarer: