söndag 3 mars 2019

Offentliga sektorn satsar på influencers

Jag blir lite upprörd när jag i dag läser ledaren i UNT. I Uppsala kommun finns 79 anställda kommunikatörer. Även i detta sammanhang är efterliknandet av näringslivet feltänkt. Offentliga sektorn ska inte marknadsföra, till exempel, sin skolverksamhet som om den vore ett tandkrämsmärke.
Våra gemensamma resurser ska användas till en solidarisk service. Bra offentlig verksamhet behöver inte influencers. Dålig service behöver, till exempel, mer resurser eller bättre styrning.
De 55 miljoner, som influencers kostar oss i Uppsala kommun måste omfördelas till verksamheter, som inte uppfyller ställda kvalitetskrav.

Jag är säker på, trots i dag ett visst avstånd från kommunala politiken, att ytterligare miljoner kan omfördelas med positiva effekter. Varför behövs elva kommunalråd? I Regionen har man tolv. Tolv!
Bara här ligger en besparingsmöjlighet på 5 till 7 miljoner.

Tips till Uppdrag granskning. Tydliggör det troligenhisnande stora penningläckaget i offentlig sektor

Inga kommentarer: